Sedmnáct olejomaleb ztvárňujících zastavení křížové cesty vytvořili studenti Moravské střední školy pod vedením Pavla Juráše PhD. pro tradiční postní uměleckou intervenci v kostele Panny Marie Sněžné v Olomouci. Akademická farnost tak i letos nabídla návštěvníkům chrámu inspirativní pohled na velikonoční události – tentokrát očima nastupující generace.
Akademická farnost Olomouc již posedmé hledala současného umělce, který by se zhostil tradiční postní umělecké intervence. Letos se dohodla s Pavlem Jurášem PhD., který se rozhodl spolu se svými studenty z Moravské střední školy v sakrálním prostoru kostela Panny Marie Sněžné návštěvníkům tohoto chrámu nabídnout 17 olejomaleb, na nichž jsou zpracována zastavení křížové cesty.
„Studenti nešli lineární ilustrativní cestou textů z Nového zákona, ale nechali se pohltit silou obrazů, které nemusí být nutně figurativní či narativní. Nechali se přesvědčit, že mají sestoupit do svého nitra a hledat univerzální významy jednotlivých zastavení. Na obrazech nenajdeme paláce, zřetelné ulice Jeruzaléma, dobový šat, často ani ne všechny postavy, které bychom očekávali. Generace mladých zde přináší esenci slov, hru symbolu, náznaku, a metafor, které nepochybně vznikaly v jejich osobních představách” řekl o práci studentů Juráš.
Student Karel Pavlík, autor jednoho z obrazů, přiznal, že jeho první dojem ze zadání nebyl příliš pozitivní, ale při specifikaci každého zastavení viděl možnost využít talent ve větším formátu. Vnímal prostor pro kreativitu, který ale zároveň usměrňoval silný řád křesťanství. Dodává, že projekt ho silně vtáhl a otevřel mu dveře k hledání svého malířského potenciálu.
Práci studentů kladně ohodnotila i vedoucí oboru Kristýna Boháčová PhD. Přiznala, že se škola občas záměrně pokouší žáky oslovit tématy, která je nutí vystoupit z komfortní zóny. „Způsob, jakým toto téma uchopili, dokazuje jejich svěží a zodpovědný přístup, jejich vnímavou a tvůrčí podstatu. Proti všemu hodnocení současné mladé generace, které je v obecné diskuzi vykresluje jako necitlivé nebo přecitlivělé, jako odtažité a zahleděné do sebe, se projevují jako svérázní, zdraví a empatičtí dospělí lidé.”
Návštěva posvátných míst je jedna z forem zbožnosti, kterou znají všechny doby, náboženství a národy. Zastavení se na místech poslední cesty Ježíše Krista získala v křesťanské tradici formu křížové cesty. Je přirozené, že poslední momenty Ježíšova života začaly zaznamenávat i umělci, jejichž dílo nejen zpřítomňuje místa a události, které se odehráli před 2000 lety, ale také obohacuje jedinečnou inspirací umělce.
„Jsme vděční, že při letošní postní umělecké intervenci můžeme představit díla studentů Moravské střední školy, jejichž práce ukazují hlubokou reflexi, kterou tématu věnovali.” vyjádřil Václav Novotný, administrátor Akademické farnosti Olomouc. „Křížová cesta zobrazuje univerzální témata lidské zkušenosti: přátelství, zrada, bolest, utrpení, smrt a klade si otázku, jak reagujeme, když se stáváme svědky těchto událostí a jakým způsobem je v nich přítomen Bůh. Předložená díla jsou aktuální reflexí mladého člověka nad těmito věčnými tématy.”
Akademická farnost Olomouc pořádá umělecké intervence ve svém chrámu od roku 2019. V uplynulých letech spolupracovala s malíři Patrikem Háblem a Janem Jemelkou nebo se sochaři Robertem Bučkem a Janem Ambrůzem. V předminulém roce do prostoru kostela vstoupila kreslířka a textilní výtvarnice Dagmar Havlíčková a před rokem malíř a sklář Marek Trizuljak.