Dikasterium pro nauku víry vydalo kladné stanovisko (nihil obstat) k „intelektuálním vizím“ Gioacchina Genoveseho. Nevyjadřuje se k jejich nadpřirozenému charakteru, pouze konstatuje, že nejsou v rozporu s učením církve, oceňuje jejich pozitivní obsah a poukazuje na prvky, které je třeba objasnit, aby nevedly k výkladům odporujícím katolické víře.
Gioacchino Genovese je otec rodiny, učitel hudby a ředitel pěveckého sboru. V roce 2000 začal prožívat „intelektuální vize“ dotýkající se milosrdenství Nejsvětější Trojice. Postupem času začal působit i na další lidi a povzbuzovat je k adoraci a modlitbě. V roce 2010 tehdejší biskup ze severoitalského Coma po prostudování Genoveseho spisů založil poutní místo Nejsvětější Trojice v Macciu ve Villa Guardia.
Prefekt Dikasteria pro nauku víry v listu zaslaném současnému comskému biskupovi, jímž je kardinál Oscar Cantoni, oceňuje, že v Genoveseho vizích je právě Trojice zobrazena jako zdroj milosrdenství a jeho dokonalého uskutečnění. To, co se obvykle vztahuje k Božímu či Kristově milosrdenství, tak získává trinitární rozměr. „V tomto smyslu je duchovní zkušenost pana Genoveseho v souladu se znovuobjevením ústředního postavení Trojice pro křesťanskou víru a život, k němuž došlo v minulém století,“ napsal kardinál Victor Manuel Fernández.
Pokud jde o aspekty, které je třeba objasnit, kardinál Fernández připomíná, že Trojice je tajemství, o němž je i pro teology obtížné přesně hovořit. Ještě složitější je to při snaze vyjádřit lidskými slovy to, co je zakoušeno v duchovní zkušenosti. Toho si je vědom i sám Genovese. Proto, jak píše prefekt Dikasteria pro nauku víry, je třeba mít se na pozoru před výrazy, které používají trojiční plurál i v souvislosti s Vtělením: „vtělili jsme se“. Tyto výrazy „jsou nepřijatelné a je třeba se vyhnout jejich šíření, protože mohou být snadno interpretovány způsobem, který je v rozporu s katolickou vírou“, vzhledem k tomu, že se vtělil pouze Boží Syn. Sám Genovese to v pozdějších spisech vysvětluje.
Prefekt vatikánského dikasteria se vyjadřuje rovněž k výrokům, které v Genoveseho vizích odkazují na ďábla. Je třeba je vykládat jako svědectví o tom, že Bůh nikdy nezapomíná na své milované stvoření, i když se od něj dobrovolně odvrátilo. Kardinál Fernández dále dodává, že všechny budoucí vize musí posoudit biskup v dialogu s dikasteriem.
Zdroj: Dikasterium pro nauku víry