Televize Noe ve své vánoční filmové nabídce kromě křesťanských příběhů nebo komedie o snaze Vatikánu založit své první olympijské družstvo (100 metrů od ráje, 25. 12. od 21.30) uvede také dva italské filmy – každý zcela jiný, ale přesto je něco podstatného spojuje.
Chléb z nebe (Itálie 2018) je sociálně laděným dramatem z prostředí komunity milánských bezdomovců. Jeho autor, režisér a producent Giovanni Bedeschi stojí za produkcí řady v Itálii úspěšných reklam a Chléb z nebe je jeho celovečerní prvotinou. Vypráví příběh milánského bezdomoveckého páru, který jedné mrazivé noci najde v popelnici novorozeně. A přestože se pokusí dítě hned odevzdat v nedaleké nemocnici, události vezmou zcela jiný spád. Zahořklý a nerudný Annibal i jeho družka, sebelítostivá Lilli, totiž rychle zjistí, že jimi nalezený chlapeček má kromě své roztomilosti ještě jednu mnohem podivuhodnější vlastnost: pro některé lidi je neviditelný.
Chléb z nebe je paradoxní film. Ač jeho autor pochází z blyštivého světa reklamy, děj je zasazen do materiálně nuzného, špinavého a v mnohém odpudivého světa bezdomovců. Ten je snímán zcela realistickou kamerou, v řadě rolí vystupují skuteční lidé z okraje společnosti a velké množství záběrů natočených na milánských ulicích má čistě dokumentaristický ráz. Formální realismus je ale narušován příběhem, který se každodenní skutečnosti výrazně vymyká a realitu překračuje. Životem zkoušení Lilli i Annibal si zprvu myslí, že jejich miminko vidí jen lidé chudí, ale netrvá dlouho a i zde nakonec bude vše jinak. Nalezené dítě zabalené v plenkách přinese naději nejen bezdomovcům.
Bar U Josefa (režie Giulio Base, Itálie 2019) vypráví příběh postaršího Josefa žijícího na italském venkově, kde provozuje čerpací stanici a malý bar. Josef náhle přichází o svoji milovanou manželku, se kterou má dva dospělé syny. Přestože by tento mlčenlivý muž už měl nárok na klidný důchod, rozhodne se pokračovat v podnikání. Musí si ale k sobě najít pomocnou sílu, jíž se stává Bikira, mladá migrantka z Afriky. Neobvyklý vztah Josefa a Bikiry na italském maloměstě způsobí velký skandál, hořce zasahující i Josefovu nejbližší rodinu. Zprvu „pouze“ sociálně citlivý příběh ze současnosti posléze překročí čistě realistickou rovinu a opět, stejně jako Chléb z nebe, vstoupí na území zázraků a nevysvětlitelných událostí. Vztah Josefa a Bikiry (tento výraz ve svahilštině znamená „panna“) při pozorném sledování může připomenout vztah rodičů toho, jehož narození v době adventu toužebně očekáváme.
A v čem lze najít pojítko mezi oběma snímky – kromě jejich filmových kvalit? Společný jim je pohled na svět, který bychom mohli ztotožnit s tím, o němž tak často hovoří papež František, když vybízí žít v blízkosti slabých, zraněných a potřebných. V případě těchto dvou filmů navíc nejde jen o společné východisko příběhů, ale také o jejich zpracování. Oba tvůrci, Giovanni Bedeschi i Giulio Base, přicházejí s díly skromnými a pokornými, která diváka přivádějí k chápajícímu pohledu na společnost i sebe sama.
Chléb z nebe. TV Noe 24. 12. ve 20.10, repríza 25. 12. ve 13.05
Bar U Josefa. TV Noe 27. 12.