Zhruba 80 varhaníků a chrámových zpěváků se sešlo v sobotu 16. března 2024 v Olomouci na hudebním setkání s názvem „Zpívejme píseň naděje“. Organizovalo ho Arcidiecézní Centrum pro liturgickou hudbu Arcibiskupství olomouckého v prostorách auly VOŠ Caritas.
Účastníky přivítal vedoucí Centra pro liturgickou hudbu AO P. Ondřej Talaš, který seznámil přítomné s novinkami hudebnin a publikací chrámové hudby, jež si varhaníci mohli přímo na místě zakoupit.
Přednáškovou část setkání zahájil Jan Gottwald, varhaník a regenschori na Svatém Kopečku s tématem Requiem od P. Křížkovského. Po něm pokračoval poutavým vyprávěním otec Bohumil Kundl, farář kostela Panny Marie v Kroměříži o historii smuteční hudby, zejména nejznámějších requiem, které byly od 15. do 19. století složeny pro bohoslužby spojené s posledním rozloučením. Jeho milá slova o souvislostech hudebního doprovodu se slavením pohřební liturgie jako poselství naděje na vzkříšení a život věčný v nebi, byla proložena hudebními ukázkami světově proslulých requiem od de Victoria, Mozarta, Faureho, Dvořáka a dalších.
Praktickou část setkání pak vedl Filip Macek, sbormistr z Velehradu. S varhaníky a zpěváky nacvičil nejen několik jednohlasých Olejníkových pohřebních antifon, ale i další čtyřhlasé skladby z poslední notové publikace určené pohřebním obřadům, nesoucí název Všechno, co žijeme s láskou. Osobně jsem žasnul nad schopnostmi sbormistra Filipa Macka, kterému stačilo jen pár minut na to, aby přítomné naučil vícehlasou liturgickou skladbu.
Setkání vyvrcholilo mší svatou v katedrále sv. Václava, kterou slavil za živé i zemřelé varhaníky a chrámové zpěváky otec biskup Antonín Basler, spolu s bratrem dominikánem Česlavem Plachým a otcem Ondřejem Talašem. Při liturgii zaznělo Requiem od P. Křížkovského pod vedením Jana Gottwalda.
František Zakopal, varhaník a jáhen
Zdroj: musicasacra.cz