Lupa
Obsah Obsah
Portál
Reklama

Signis, víra v oblasti digitálních médií

Zdroj:Vatican NewsVatican News
Rubrika: Vatikán a zahraničí
Datum publikace18. 8. 2022, 10.31
TiskTisk

Druhý den kongresu Světové katolické asociace pro komunikaci “Signis” v Soulu se zabýval tématy fake news a správných informačních postupů.

image:Image 16/source/orig/15503_12590_0_844.jpeg

Druhý den světového kongresu SIGNIS začal pohledem na svědectví víry za cenu mučednictví. Po úvodním slovu Msgre Ok Hyun-jina, předsedy Komise pro sociální komunikaci Korejské biskupské konference, se v sále objevil trailer se sugestivními záběry filmu Zrození režiséra Park Heung-sika, který byl přítomen spolu s představitelem hlavní role Yoon Si-Yoonem, vyprávějícím příběh Ondřeje Kim Taegona - životopisný film, který bude uveden do kin v listopadu 2022, v den dvoustého výročí narození prvního korejského katolického kněze a mučedníka, který zemřel ve věku 25 let. Herec, který byl vybrán nejen pro svou popularitu, ale také pro dokonalou znalost čínštiny a francouzštiny, jazyků, kterými Andrea Kim mluvil, podal dojemné svědectví o tom, co pro něj znamenalo hrát tuto roli. To vedlo k dialogu o vývoji korejské kinematografie - vzpomeňme na Zlatou palmu z Cannes, kterou získal film Parazit korejského režiséra Pong Čun-ha, nebo na film Minari, který obdržel mnoho mezinárodních ocenění. Nebo film Broker, který letos v Cannes získal ekumenickou cenu SIGNIS.

Tajemství úspěchu K-popu

Choi Won-joon z KTOWN4U, globální platformy pro elektronický obchod s více než 6 000 fanoušky ve 200 zemích, vysvětlil strategie K-popových idolů, protože církev hledá nové způsoby šíření evangelia v digitálním věku. Důraz je kladen spíše na proces než na výsledek: 1 milion nových skladeb měsíčně, obsah, který se k vám dostane až domů, který je přítomen ve vašem každodenním životě, který je součástí vašich zkušeností, neustálé aktualizace. K-popoví idolové - s pomocí svých agentur - našli strategii: klíčem je neustálá přítomnost v každodenním životě, v každém detailu.

Fake news a "Tea Cup Diaries”

Hlavní projev Dmitrije Muratova byl zaměřen na fakenews v době války a propagandy a na novináře, čtenáře a diváky. "Má společnost právo znát pravdu? Jak rozpoznat fake news?" zeptal se Muratov a upozornil účastníky na nebezpečí propagandy, přičemž uvedl řadu příkladů ze současné situace po invazi na Ukrajinu. Následují příklady ohrožené demokracie, pravdy a důvěry, a to jak v Turecku, tak v Myanmaru. Jeptiška, která z bezpečnostních důvodů zůstává v anonymitě, vysvětlila, jak fake news rozdmýchávají konflikty zejména mezi etnickými menšinami a mísí se s nenávistnými projevy. Jednou z iniciativ na podporu dialogu mezi různými náboženstvími a kulturami jsou "Tea Cup Diaries". "Víra v Boží lásku", řekla řeholnice, "činí křesťany odolnějšími a pomáhá jim překonat zmatek a konflikty způsobené fake news". 

Budování digitálního míru

Odpoledne pokračovalo netrpělivě očekávaným Mezinárodním fórem mládeže, které uvedl profesor Chun z univerzity Sungkyunkwan, a to průzkumem vnímání křesťanství v současné korejské společnosti a následnou analýzou, jak jako křesťané komunikovat v době digitálních médií. Vyjádřila se řada svěžích a poutavých hlasů: je to zastoupení mladých profesionálů, s nimiž SIGNIS již léta organizuje vzdělávací programy - od kurzů pro videožurnalisty přes CommLabs až po poslední program o Laudato si' v Indii v předvečer pandemie - a kteří se dnes stále více angažují i ve vedení sdružení. Lyka Lakindanum z Filipín, která se zaměřuje na mediální výchovu, hovořila o vůdčích osobnostech příští generace a o tom, jak mohou mladí lidé svou kreativitou přispět ke změně. Nezávislý filmař Stanely Hector z Indie se na základě konkrétních zkušeností dělil o zásady, které jsou inspirací pro jeho profesní nasazení: poctivost, pokora, tvrdá práce, odpuštění. Emma Nekulu Mulwa, Keňanka žijící v Namibii, podala své svědectví o angažovanosti ve prospěch mládeže, namibijské biskupské konference a řízení komunikace během Covidu.

Orlando Sanchez, novinář z Panamy, navrhl metodiku pro správu informací, plánování a správné využívání digitálních platforem pro mírovou praxi. Maria Victoria La Terza, italsko-venezuelská komunikátorka, se zabývala hodnotou vyprávění příběhů, přičemž vycházela z toho, jak je důležité naslouchat srdcem, k čemuž nás vybízí papež František, a nabízí případovou studii: pořad Melting Spot, který vysílala univerzitní rozhlasová stanice Radio Sapienza, zpovídal mladé cizince v Římě. Jessica Maia z Brazílie vyprávěla o rozhlasovém pořadu Radio Lio, který připravili mladí členové SIGNIS z 11 zemí Latinské Ameriky a Karibiku jako odpověď na papežovu výzvu mladým lidem v Riu, aby "dělali hluk" (španělsky “lío”). Jihye Jang a Sangsu Kim, dvě korejské studentky z univerzity Sogang, nakonec vysvětlily, jak se z pouhých divaček staly aktivními svědkyněmi víry i v digitálních médiích: "Na co nesmíme zapomenout," řekly, "je neztratit Boha."

Autor: Maria Chiara De Lorenzo

Focusy

Média

Mohlo by vás zajímat

image:Image Neuvědomovaný Bůh
Neuvědomovaný Bůh Viktor Emil Frankl
Cena: 133 Kč
image:Image Maria v Bibli
Maria v Bibli Wilfrid Stinissen
Cena: 206 Kč
image:Image Diář 2025
Diář 2025
Cena: 126 Kč
image:Image Vinga čeká na vítr
Vinga čeká na vítr Kateřina Kotyk, Oskar Kroon
Cena: 305 Kč

Související články

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou