Ve Vatikánu byl představen svazek, který přibližuje nedávnou renovaci mariánské ikony, uchovávané v římské bazilice Panny Marie Větší.
Sto návštěv za deset let: to jsou čísla, která vypovídají o hlubokém vztahu papeže Františka k nedávno obnovené mariánské ikoně Salus Populi Romani. Právě významné zásahy provedené výjimečnými odborníky jsou ilustrovány ve svazku editovaném ředitelkou Vatikánských muzeí, Barbarou Jattou (Salus Populi Romani, Il restauro dell'antica icona della Basilica Papale di Santa Maria Maggiore, Musei Vaticani, 2022, strany 232, euro 55), který byl představen na konci února v Římě, v rámci kulturní nabídky Vatikánských muzeí.
Arcikněz baziliky Panny Marie Větší, kardinál Stanislaw Rylko, připomněl nejen zastávky papeže Františka před každou apoštolskou cestou a po ní, ale také eucharistii slavenou papežem dne 28. ledna 2018, kdy se na konci téměř osmiměsíčního úsilí vedeného s velkou profesionalitou obraz vrátil k uctívání do kaple Borghese (speciálně objednané Piem V. v roce 1613) poté, co byl po staletí nad dveřmi bazilikální křtitelnice a poté v hlavní lodi.
Salus Populi Romani je na ikonu poměrně velkých rozměrů (117 x 79 cm) a jedná se o malbu na dřevě v byzantském stylu, která je považována - i na základě nejnovějších radiokarbonových odečtů citovaných v prezentaci svazku - nikoli za dílo svatého Lukáše, jak se po staletí tradovalo, ale za pozdější. „Jestliže se v ikonografii Matky s dítětem mísí řecký typ Hodégétrie s typem Glykofilúsa (Eleúsa) a připomíná předikonoklastický kánon raně byzantského umění typický pro 8.-9. století“, vysvětlila Barbara Jatta, „diferencovaná barevnost chromatických směsí, která střídá kaligrafický popis oděvu a doplňků se strukturovanou stavbou rukou a tváří, přibližuje malbu podobným produktům římského středověku, a v důsledku toho ji klade mezi 11.-13. století“.
V každém případě jde o obraz přivezený do Říma z Jeruzaléma, který se dnes prezentuje jemnou barevností původních tváří, celým pláštěm Panny Marie, zlatým pláštěm dítěte Ježíše, knihou a dalšími dříve téměř neurčenými plochami. Po odstranění vrstev lepidla a zoxidované barvy se celkový stav jevil jako relativně uspokojivý, až na poškození způsobené aplikací zlatotisku. Zejména v oblasti svatozáře umožnilo odstranění načervenalého pigmentu, který byl překryt, obnovení rytin a původního zlata a v oblasti Dítěte se znovu objevilo starobylé trojdílné rozdělení, které poskytlo nové světlo. Byl také zhotoven nový relikviář, totožný, ale s držadly a méně silný, aby byl lépe ovladatelný při přesunech předpokládaných například při výročních oslavách, ale také schopný stabilizovat mikroklima. Je třeba také říci, že pod vědeckým dohledem Vatikánských muzeí byla restaurována rovněž barokní stěna oltáře v kapli, kde je posvátná ikona uchovávána.
Zbožnost lidu vždy doprovázela zbožnost papežů. V roce 593 nesl papež Řehoř mariánskou ikonu v procesí, aby ukončil mor, který v té době řádil. V roce 1571 se Pius V. modlil k ikoně, aby si vyprosil vítězství v bitvě u Lepanta. V roce 1837 prosil Řehoř XVI. o ukončení epidemie cholery. Papežové 20. století, od Pavla VI. po Benedikta XVI. při řadě příležitostí uctili Salus populi romani, Jan Pavel II. ji jmenoval ochránkyní Světových dnů mládeže. Při pandemii Covidu-19 se papež František 15. března 2020 před touto ikonou modlil a o několik dní později, 27. března, ji nechal přinést na Svatopetrské náměstí, aby prosil o ukončení tehdejší dramatické situace při mimořádné modlitbě.
Lze si představit," zdůraznila ředitelka Vatikánských muzeí, Barbara Jatta, "zvláštní zbožné dojetí, které všechny provázelo od chvíle, kdy obraz Panny Marie v doprovodu dvou karabiníků opustil arcibiskupství, až do okamžiku, kdy byl vrácen na své místo. Byl to okamžik zvláštního rozechvění," svěřila se, "když hned první zásahy odhalily pleť s barvami, které byly rozhodně jiné, než na jaké byl člověk zvyklý. Zdálo se mi to až 'příliš', řekla ředitel a vysvětlila, že k tomu bylo zapotřebí souhlasu papeže Františka, který potvrdil plnou důvěru v odborníky. Dnes může výsledek obdivovat každý: renovace umocnila líbezně hieratický vzhled Matky Boží, která ochraňuje všechen římský lid.