Biskupská komise pro život, laiky a rodinu v souvislosti s oznámením několika návrhů zákonů o ukončení života v obou komorách argentinského Národního kongresu zdůrazňuje: „Nejsme pány života, a proto se dáváme do jeho služeb“.
„I v případě nemocí, které nelze vyléčit, je třeba všem nemocným pomáhat a doprovázet je, aby byl jejich život respektován až do přirozené smrti. Nejsme pány života, a proto se dáváme do jeho služeb“, zdůrazňuje biskupská komise pro život, laiky a rodinu Argentinské biskupské konference v úvaze zveřejněné 18. srpna u příležitosti projednávaných návrhů zákonů o eutanazii. „Za všech okolností je třeba upřednostnit hodnotu nemocných před vším ostatním a je povinností pečovat o lidi ve všech fázích, zejména v jejich zranitelnosti“. Argentinští biskupové připomínají také učení papeže Františka k této otázce: „Eutanazie a asistovaná sebevražda jsou porážkou pro každého. Odpovědí, ke které jsme povoláni, je nikdy neopouštět ty, kdo trpí, nikdy se nevzdávat, ale pečovat a milovat, abychom dodávali naději“.
Komise pro život, laiky a rodinu argentinského episkopátu zdůrazňuje, že je třeba ocenit paliativní a integrační péči, „která zmírňuje bolest při vážných onemocněních, pomáhá trpícím a přináší mnoho ovoce pro člověka a jeho rodinu“, a vyzdvihuje, že je „nezbytné doprovázet úzkost trpícího člověka, jeho fyzickou a duchovní bolest“. „Správnou úlohou medicíny je léčit, ale také zmírňovat a zlidšťovat proces smrti. Vzít život není způsob, jak zmírnit utrpení. Péče o život a ochota sloužit mu v každé době je naším posláním“, apeluje biskupská komise.
Biskupská komise konstatuje, že se setkáváme s novým projevem kultury smrti a zároveň odpisu, „tváří v tvář lidem, kteří každý den žádají, aby bylo postaráno o jejich život a o důležité potřeby, jako je zdraví, práce, domov a půda“. V tomto smyslu je třeba připomenout, že 30. prosince 2020 podepsal argentinský prezident Alberto Fernández dekret, kterým byl vyhlášen zákon o potratech. Poselství jasně říká, že „i když společnost nemůže odstranit utrpení, může vždy věnovat všechny své síly životu těch, kteří trpí“. Biskupové poukazují, že argentinský národ má v tomto ohledu bohatou historii, a to jak v oblasti solidarity, tak i v samotné medicíně“ „Nikoho nenecháváme na holičkách a v průběhu let jsme vyvinuli několik alternativ, jak doprovázet fyzickou a duchovní bolest vědecky a lidsky“, píší biskupové s odkazem na zkušenosti hospiců a ústavů pro dlouhodobě nemocné a zdravotně postižené.
Když se komise argentinských biskupů vrací k osudové zkušenosti s pandemií, znovu připomíná, že zdravotnický personál tehdy nesl utrpení mnoha nemocných a umírajících mužů a žen a truchlil nad ztrátou životů, kterým poskytoval neúnavnou práci. V této souvislosti zaznívá výzva: „Z úcty k životu, který k nám přichází od Boha a jehož nejsme vlastníky, z ohledu na tolik lidí, kteří se jako zdravotnický personál zasvětili péči o život, z úcty k těm, kteří už nejsou mezi námi a kteří v těchto letech zemřeli, prosíme Boha, aby v naší milované vlasti nebylo místo pro zákony, které ty, kdo nejvíce trpí, nechávají na okraji a vyřazují je od stolu života“.
Argentinští biskupové v posledních letech vydali několik prohlášení o naléhavosti ochrany života od početí až po přirozenou smrt. Jedním z nich bylo tiskové sdělení z 31. prosince 2020, který Národní sekretariát pro rodinu, součást biskupské komise pro život, laiky a rodinu, označil za „smutný den pro Argentinu“ v důsledku legalizace potratů v této zemi. Poté 6. prosince 2021 prošel Poslaneckou sněmovnou zákon o „právu na asistenci při důstojném umírání“, letos v dubnu pak byl Senátu předložen zákon o „dobré smrti“ a dalším projednávaným zákonem je zákon o „dobrovolném přerušení života“. Všechny tři mají podle agentur stejný cíl: ponechat na člověku, trpícím nevyléčitelnou nemocí, rozhodnutí, kdy zemře.