Ředitelka Institutu bioetiky Rakouské biskupské konference Susanne Kummerová vítá návrh na celosvětový zákaz tzv. náhradního (surrogátního) mateřství, což je praxe, kterou papež František ve svém projevu k velvyslancům u Svatého stolce na začátku roku označil za “zavrženíhodnou”.
"Papež František jasně zdůrazňuje, že náhradní mateřství je v rozporu s pojetím lidských práv ve vztahu k dětem i ženám.” Uvedla to generální ředitelka Institutu pro bioetiku IMABE Susanne Kummerová z Rakouské biskupské konference se sídlem ve Vídni v souvislosti s papežovou promluvou, kterou v pondělí 8. ledna adresoval diplomatickému sboru akreditovanému u Svatého stolce, a v níž označil praxi tzv. surrogátního manželství za "zavrženíhodnou". "Dítě je vždy darem a nikdy předmětem smlouvy," řekl František diplomatům ze 184 zemí světa a požádal mezinárodní společenství, aby usilovalo o zákaz této praxe na mezinárodní úrovni.
V rozhovoru pro Vatican News rakouská bioetička opakuje papežovu výzvu a říká: "Neexistuje nic takového jako eticky čisté náhradní mateřství, protože děti jsou komercionalizovány.” Jak dodává, papež obrací pozornost jak k dětem, tak k ženám, které jsou psychicky i fyzicky vykořisťovány, když vstupují do tzv. reprodukčního průmyslu. Podle bioetičky, která cituje několik odborných studií, "tyto ženy velmi často pocházejí z chudých poměrů, ocitají se ve vztazích závislosti a samy zažívají dramatické situace, když se musí vzdát dítěte, které porodily, protože je to smluvně stanoveno”.
Susanne Kummerová vnímá papežův apel jako výzvu k respektování "lidské ekologie", což je termín, který již Benedikt XVI. použil ve svém projevu v německém Bundestagu v roce 2011. Připomíná paradoxní studii z oblasti práv zvířat, podle níž jsou chovatelé psů v Kanadě ze zákona povinni nechat štěňata před prodejem nejméně tři měsíce s matkou, aby je netraumatizovali. "V oblasti surrogátního mateřství se náhradní matky musí vzdát narozených dětí během několika hodin, protože objednavatelé zaplatili a dítě chtějí," upozorňuje ředitelka IMABE. "Domnívám se, že papežův základní princip zní: přírodu a ekologii můžeme chránit pouze tehdy, pokud budeme respektovat i ekologii lidskou, pokud budeme chránit i sami sebe způsobem přiměřeným člověku.”
Susanne Kummerová uvádí, že se na papeže nedávno obrátili někteří mladí lidé, děti vzešlé z náhradního mateřství. Je mezi nimi i francouzská ateistka a feministka Olivia Maurelová, která sama rovněž podporuje zákaz této praxe. Maurelová na vlastní kůži zažila, co to znamená být podnikatelským produktem. Říká, že je to ponižující procedura.... "Traumatizující je zejména to, že nejde o odloučení od biologické nebo genetické matky, ale spíše o celý koncept, kdy je existence člověka od počátku spojena s tím, že je jako dítě vyměněn za peníze. Požádala proto papeže, aby k tomu zaujal veřejné stanovisko," vysvětluje rakouská bioetička.
Odkazuje také na politický rámec této praxe. Od roku 2015 pracuje Haagská konference pro sjednocení pravidel mezinárodního práva, na mezinárodním právním rámci pro náhradní mateřství. Právě v prosinci loňského roku odhlasoval Evropský parlament uznání rodičovského práva na evropské úrovni bez ohledu na to, do jakého typu rodiny dítě patří nebo jak bylo počato či narozeno. Tato norma otevírá dveře obchodování s dětmi, říká odbornice na bioetiku. "S tělem ženy ani s narozením dítěte nelze obchodovat na způsob produkce a směny zboží, aniž by byla práva jednotlivce vážně porušena. Domnívám se, že právě na to chtěl papež diplomaty důrazně upozornit a požadovat tak, aby zde bylo zachováno mezinárodní právo chránící lidská práva".
Zdroj: Vatican News, rakouská sekce