Konstantinopolský arcibiskup a pravoslavný patriarcha vyjádřil přání, aby křesťané na východě i na západě začali slavit Velikonoce v jednotném termínu a nedrželi se oddělených postních kalendářů.
"Je skandální slavit odděleně jedinečnou událost Zmrtvýchvstání Páně," řekl podle listu Orthodox Times patriarcha Bartoloměj I. během homilie 31. března, na kterou připadají Velikonoce podle západního kalendáře a druhá neděle postní doby pro východní křesťany.
"Srdečně zdravíme všechny křesťany na celém světě, kteří dnes slaví Velikonoce," řekl Bartoloměj během homilie. "Prosíme Pána, aby nadcházející Velikonoce v příštím roce nebyly jen náhodnou událostí, ale spíše počátkem jednotného data jejich slavení pro východní i západní křesťanství."
Ekumenický patriarcha poznamenal, že pravoslavná církev v Konstantinopoli vyslala své zástupce do křesťanských komunit, které 31. března slavily Velikonoce, aby jim popřáli. Uvedl také, že toto úsilí je "obzvláště významné", protože se blíží 1700. výročí nicejského koncilu z roku 325, který se konal v době, kdy východní a západní církve byly ve vzájemném společenství. "Mezi stěžejní jednání nicejského koncilu patřila otázka stanovení společného časového rámce velikonočních svátků. Jsme optimističtí, protože na obou stranách existuje dobrá vůle a ochota."
Papež František rovněž vyjádřil záměr dosáhnout dohody o stanovení společného termínu Velikonoc. V roce 2015 pontifik řekl, že obě církve musí dospět k dohodě. Podobně prohlásil, že nejednota je skandál, a zažertoval, že by si křesťané mohli říci: "Kdy vstal Kristus z mrtvých? Můj Kristus vstal z mrtvých dnes a váš příští týden."
Římskokatolická církev přijala gregoriánský kalendář, který zavedl papež Řehoř XIII. na konci 16. století. Ten nahradil juliánský kalendář, který v Římské říši zavedl Julius Caesar v roce 45 př. n. l.Gregoriánský kalendář byl nakonec přijat většinou světa jako standartní, protože jeho revize přestupných let lépe zohledňovala otáčení Země kolem Slunce než juliánský kalendář, což zajišťovalo, že data přesněji odrážela roční období.
Ve východní církvi však liturgický kalendář zůstal založen na juliánském kalendáři ještě několik století. Ve 20. století přijala většina pravoslavných církví revidovanou verzi juliánského kalendáře. Některé pravoslavné církve se stále drží starého juliánského kalendáře, včetně největšího moskevského patriarchátu. Jeho dodržování nebo jeho revidované verze vedou k tomu, že hlavní svátky, jako jsou Vánoce a Velikonoce, připadají na jiné dny než u těch, co se řídí gregoriánským kalendářem.
Jakoukoli revizi kalendáře ze strany patriarchy Bartoloměje by pravděpodobně odmítl moskevský patriarchát, který ho v roce 2018 exkomunikoval během sporů o pravoslavnou církev na Ukrajině.
Zdroj: CNA