Krátce před dalším zasedáním německé "synodální cesty", které se uskuteční v pátek 9. září, potvrdil jeden ze zakladatelů cíl zřídit stálou synodální radu. Kritici krok přirovnali ke komunistickým strukturám Sovětského svazu a obvinili návrh ze znovu zavádění již existující protestantské praxe.
Členové "synodální cesty" se sejdou 8.-10. září na 4. synodálním shromáždění ve Frankfurtu. CNA Deutsch, německojazyčný zpravodajský partner CNA, informoval, že několik textů je naplánováno do druhého čtení, a proto by mohly být oficiálně přijaty. Texty obsahují výzvy ke změně učení církve o sexuální morálce, zejména v otázce homosexuality.
Thomas Sternberg, bývalý předseda Ústředního výboru německých katolíků (ZdK), v pondělním rozhovoru pro německý internetový portál uvedl, že "synodální rada" by byla "rozhodujícím a důležitým pokračováním zavádění participativních struktur, jak to začalo již s farními radami na synodě ve Würzburgu (1971-1975) a jak se to nyní jeví naléhavé na úrovni biskupské konference".
Stejně jako ostatní návrhy vzešlé z kontroverzního německého procesu se i tento krok stal terčem ostré kritiky.
V červnu kardinál Walter Kasper, teolog považovaný za blízkého papeži Františkovi, prohlásil, že vzhledem k církevním dějinám a teologii žádný "synodální koncil" existovat nemůže: "Synody nelze institucionálně učinit trvalými. Tradice církve nezná synodální církevní vládu. Synodální nejvyšší koncil, jak se o něm nyní uvažuje, nemá oporu v celých dějinách církve. Nebyla by to obnova, ale neslýchaná inovace."
Kasper již dříve obvinil organizátory německé "synodální cesty", že používají lajdácký trik, který představuje převrat.
Emeritní předseda Papežské rady pro podporu jednoty křesťanů, který byl v letech 1989-1999 biskupem diecéze Rottenburg-Stuttgart, řekl, že německý proces vybízel ke srovnání s komunistickými strukturami v Sovětském svazu: "Byl to politolog, nikoli teolog, kdo nedávno tuto myšlenku poněkud ostře vyjádřil, když takovou synodální radu označil za Nejvyšší sovět."
Kardinál pokračoval: "Sovět je staré ruské slovo, které znamená přesně to, čemu my říkáme Rat - rada. Takový Nejvyšší sovět v církvi by zřejmě nebyl dobrý nápad. Takový systém rad není křesťanskou myšlenkou, ale myšlenkou pocházející ze zcela jiného ducha či neducha. Zadusil by svobodu Ducha, který vane, kam chce a kdy chce, a zničil by strukturu, kterou chtěl Kristus pro svou církev."
Další obavy vyjádřil v červnu profesor teologie z Vídeňské univerzity.
Dogmatik Jan-Heiner Tück varoval, že německá "synodální rada" by přenesla vedoucí pravomoc "ze svátostně vysvěcených osob na orgány, což je přeměna moci, která ukazuje jasnou blízkost synodální praxi v protestantské církvi v Německu".
V rozhovoru zveřejněném o měsíc později papež František zopakoval, že předsedovi německé biskupské konference Georgu Bätzingovi řekl, že země již má "velmi dobrou evangelickou [luterskou] církev" a že tedy "nepotřebujeme dvě".