AKTUALIZOVÁNO | Pořadatelé olympijských her v Paříži se omluvili katolické církvi a všem křesťanským skupinám, kterých se při slavnostním zahájení dotklo ztvárnění obrazu Poslední večeře. Ve scéně připomínající slavné dílo Leonarda da Vinciho zobrazující poslední jídlo Ježíše Krista ztvárnily jeho apoštoly drag queens či transgender modelka, téměř nahá zpěvačka zpodobňovala řeckého boha vína Dionýsa.
Umělecký šéf ceremoniálu Thomas Jolly popřel, že by kritizovaná scéna měla být paralelou k Poslední večeři. Jeho záměrem bylo oslavit diverzitu a vzdát hold hodování a francouzské gastronomii. "Mým přáním není zpochybňovat, ani zesměšňovat nebo šokovat,“ řekl Jolly agentuře AP. "Nejvíce ze všeho jsem chtěl vyslat poselství lásky, poselství inkluze, ne rozdělovat," dodal.
"Samozřejmě nikdy nebylo naším záměrem projevit neúctu k jakékoliv náboženské skupině. Zahajovací ceremoniál se snažil oslavit toleranci ve společnosti," uvedla mluvčí organizačního výboru Anne Descampsová na tiskové konferenci. "Jsme přesvědčeni, že se nám to podařilo naplnit. Pokud to někoho urazilo, je nám to hluboce líto," dodala.
Téměř čtyřhodinová show, která měla mimo jiné odkazovat na rovnost, bratrství a respekt, vyvolala kritiku Vatikánu. "Tento vysoký ideál byl poskvrněn rouhačským výsměchem jedné z nejposvátnějších chvil v křesťanství," řekl arcibiskup Vincenzo Paglia v rozhovoru pro list Il Giornale.
Téměř čtyřhodinová show, která měla mimo jiné odkazovat na rovnost, bratrství a respekt, vyvolala kritiku Vatikánu. "Tento vysoký ideál byl poskvrněn rouhačským výsměchem jedné z nejposvátnějších chvil v křesťanství," řekl arcibiskup Vincenzo Paglia v rozhovoru pro list Il Giornale.
Ztvárnění biblického námětu pobouřilo mimo jiné Francouzskou biskupskou konferenci. "Bohužel tento ceremoniál obsahoval také scény, ve kterých bylo křesťanství zesměšňováno, čehož hluboce litujeme," uvedli její zástupci v prohlášení. Ke kritice se přidali i další zástupci církve a konzervativní francouzští politici.
ČTK