Lupa
Obsah Obsah
Portál
Reklama

Popeleční středou začíná doba postní

Zdroj:cirkev.czcirkev.cz
Rubrika: Hlavní zprávy,Domácí
Datum publikace13. 2. 2024, 11.41
TiskTisk

Popeleční středou vstupují křesťané do postní doby, která je časem přípravy na slavení Velikonoc. Jejím smyslem je prožívání a prohlubování tajemství křestního zasvěcení v souvislosti s velikonočním tajemstvím Krista.

image:Image 52/source/orig/51226_dsc9123-1.jpg
Foto: Ivana Bužková, Člověk a Víra

Doba přípravy na Velikonoce se objevuje již ve 4. století, ale začínala původně 1. nedělí postní. Popeleční středa, jako začátek postní doby, byl rozšířen až v 10. století, kdy se také prosadil zvyk udělovat popelec na znamení pokání, a tak dostala název „popeleční“. Při udělování popelce kněz říká: „Pomni, že prach jsi a v prach se obrátíš“ nebo nověji zavedenou formuli: „Obraťte se a věřte evangeliu“. Popel, symbol smrti a nicotnosti bytí, se získává ze spálených ratolestí požehnaných v předešlém roce na Květnou neděli.

Přijetí popelce je znamením kajícnosti převzatým z biblické tradice a uchovávaným v církvi až do dnešní doby. Symbolicky se tak naznačuje stav hříšného člověka, který vyznává před Bohem svůj hřích, vyjadřuje vůli vnitřně se obrátit a je veden nadějí, že mu Bůh odpustí. Popeleční středa a Velký pátek jsou v katolické církvi jedinými dny přísného postu, což se týká všech plnoletých katolických křesťanů až do 60 let věku (tento předpis se netýká nemocných osob). Přísný půst sestává, kromě újmy od masitých pokrmů, také z odřeknutí si jednoho ze dvou hlavních jídel dne.

Znamením popelce tedy začíná příprava na velikonoční svátky. Ježíšova výzva k obrácení a k pokání, jako již u starozákonních proroků, nemíří především na vnější skutky, ale především na obrácení srdce, na vnitřní pokání a obnovu. Bez toho by kající skutky zůstaly neplodné a lživé. Vnitřní obrácení motivuje k tomu, aby se takový postoj projevil i navenek. Jde o radikální rozchod s hříchem, což znamená odvrácení se od zla a naopak nové zaměření celého života k Bohu. Toto obrácení ovšem není výsledkem jen jakési „duchovní gymnastiky“, ale je především působením samého Boha v životě člověka. Bůh nám dává sílu a možnost začít znovu. Když objevíme velikost Boha a jeho pozitivní vztah k nám, snažíme se odpovídat adekvátním způsobem.

Vnitřní pokání křesťana může mít velmi rozmanité projevy, které se vhodně modifikují podle potřeb doby. Vždy ovšem půst vychází z biblické a církevní tradice a je zaměřen na zkvalitnění vztahu k Bohu, k druhým lidem i k sobě samému, a tím může ve svých důsledcích vést i ke zlepšení života a atmosféry v celé společnosti.

V době postní se používá fialová liturgická barva. Výjimkou je 4. neděle postní (tzv. radostná), kdy se může použít růžová barva. Oltář se nezdobí květinami s výjimkou právě 4. neděle postní, slavností a svátků. Zpěv aleluja před evangeliem ve mši se vynechává.

Zdroj: Liturgie.cz

Focusy

Půst a Velikonoce

Mohlo by vás zajímat

image:Image Čas prázdných kostelů
Čas prázdných kostelů Tomáš Halík
Cena: 233 Kč
image:Image Velikonoce
Velikonoce Esther Hebert
Cena: 45 Kč
image:Image Pod dřevem schýlen Bůh
Pod dřevem schýlen Bůh Josef Hrdlička
Cena: 179 Kč
image:Image Sedm posledních slov
Sedm posledních slov James Martin
Cena: 107 Kč

Související články

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou