Ekumenický pravoslavný patriarcha hovoří o společném cíli, sdíleném s papežem Františkem, kterého má být dosaženo sedmnáct století po Nicejském koncilu (konaném v roce 325). K válce na Ukrajině zdůrazňuje: Bez spravedlnosti mír nenastane.
Ekumenický konstantinopolský patriarcha Bartoloměj přijal včera v sídle istanbulského patriarchátu skupinu kněží a novinářů, kteří již několik dní pobývají v Turecku a navštěvují svatá místa po stopách svatého Pavla, aby po uzavření poutních míst v důsledku pandemie obnovili poutní tradici. Ve svém pozdravu patriarcha nejprve věnoval myšlenku papeži Františkovi, svému „bratru“ ve víře, s nímž se setkal před několika dny v Bahrajnu, a zároveň zaslal láskyplný pozdrav prezidentovi Italské republiky Sergiu Mattarellovi a přání nové italské vládě a politickému světu, doprovázená povzbuzením k práci pro společné dobro.
Bartoloměj poté oznámil, že zítra odcestuje na Kypr, aby se zúčastnil pohřbu pravoslavného arcibiskupa Chrysostoma II., který zemřel po dlouhé nemoci 7. listopadu. Jedná se o mimořádně významnou cestu, během níž se podle svých slov setká s papežovým zástupcem, kardinálem Kurtem Kochem, předsedou Dikasteria pro jednotu křesťanů. Ekumenický patriarcha dále hovořil o společném úsilí o jediné datum Velikonoc, které sdílí s papežem Františkem v souvislosti s výročím Nicejského koncilu, který svolal císař Konstantin v roce 325.
Vaše Svatosti, co nám můžete říci o tomto společném závazku?
Ekumenický koncil (nicejský - pozn. red.) byl velmi důležitý pro stanovení obsahu naší křesťanské víry, ale také pro stanovení data Velikonoc, způsobu a doby jejich slavení. Bohužel jsme je společně neslavili již mnoho let, mnoho století. V souvislosti s tímto výročím je tedy cílem našeho společného úsilí s papežem najít řešení. Možná teď není čas na podrobnosti, ale chci zdůraznit, že na pravoslavné i katolické straně existuje dobrý úmysl konečně stanovit společné datum oslavy Kristova zmrtvýchvstání. Doufejme, že tentokrát dosáhneme dobrého výsledku.
Jak vidíte naději na mír tváří v tvář ničivé válce na Ukrajině?
Tuto válku nelze nijak ospravedlnit. Nedávno jsem o tom mluvil, když jsem byl v Anglii. Mluvil jsem tvrdě, ale musel jsem tak učinit ve jménu naší křesťanské víry i mimo ni. Zdá se mi, že všichni lidé, kteří mají spravedlivý pohled na věc, nemohou tuto válku neodsoudit. Sám papež chce celý svět přimět k míru. V jednom ze svých poselství ke Světovému dni míru před několika lety papež řekl, že nelze nastolit mír bez spravedlnosti. To platí vždy a ve svých homiliích opakuji tato poselství papeže Františka a všech dalších papežů, jejichž obsah je velmi moudrý.
Ekumenický patriarchát se již léta vyznačuje tím, že dbá na ochranu životního prostředí a lidského života. Nehrozí tváří v tvář digitalizaci riziko, že bude určitým způsobem ohrožena lidská důstojnost tím, že bude předána strojům? Co si myslíte?
Respektujeme vědu, respektujeme technologie. Panortodoxní koncil na Krétě v roce 2016 řekl, že věda, technologie a vědecký výzkum jsou darem od Boha, ale na druhou stranu uznáváme, že existují neblahé odchylky. Do centra všeho dění stavíme člověka a jeho důstojnost. Samozřejmě, že se ve školách hodně využívá moderní digitální technologie, ale tato nová metoda nemůže nahradit starobylou metodu výuky založenou na duchovních hodnotách, na etice. Opakuji: středem všeho je důstojnost lidské osoby, na jejímž základě se musíme rozhodovat a respektovat lidskou svobodu.