Papež František se v pondělí setkal s rektory univerzit z italského regionu Lazio a vyzval je, aby se jejich instituce zavázaly k přehodnocení ekonomických, kulturních a sociálních modelů, které by do středu zájmu opět postavily člověka. Zároveň je povzbudil, aby i nadále přijímali studenty a učitele, kteří jsou oběťmi války a pronásledování.
Ve své promluvě k rektorům univerzit z italského regionu Lazio papež František zdůraznil význam těchto míst vzdělávání "v tomto konkrétním historickém okamžiku" a řekl, že je jim svěřen "úkol velké odpovědnosti".
Shromážděným sdělil, že pandemické roky, válka v Evropě, globální problém životního prostředí a růst nerovností "jsou pro nás výzvou v nebývalé a zrychlené míře".
"Musíme si říci pravdu: jsme v krizi," řekl papež v neotřelých poznámkách.
Dodal však, že být v krizi může být dobré, protože nás "nutí růst".
Nebezpečí, jak zdůraznil, "je, když se krize změní v konflikt: konflikt je uzavřený a ničí. Musíme se však naučit žít v krizi, jak to děláme nyní, a vychovávat mladé lidi, kteří jsou na našich univerzitách, a učit je žít v krizi a překonávat krizi."
Papež zdůraznil, že mladí lidé "nás vyzývají k odpovědnosti", a proto je nyní čas na velké investice do vzdělávání.
"Proto vzniká Globální pakt o vzdělávání, společný pracovní projekt v celosvětovém měřítku, do něhož je zapojeno tolik zúčastněných stran, od velkých náboženství přes mezinárodní instituce až po jednotlivé vzdělávací instituce."
Papež František také zmínil podpis dokumentu o lidském bratrství v Abú Zabí 4. února 2019, kde bylo dosaženo shody na tom, že "nám záleží na integrálním vzdělání, které je shrnuto v poznání sebe sama, svého bližního, stvoření a transcendentna".
"Toto je v konkrétní podobě horizont míru, ke kterému se dnes právem hlásíme a za který se intenzivně modlíme," řekl papež.
Zdůraznil, že jistě "je třeba udělat mnoho pro zajištění technologického a vědeckého rozvoje, ale také pro zajištění lidské udržitelnosti".
"Velké změny vyžadují, abychom přehodnotili naše ekonomické, kulturní a sociální modely, abychom obnovili ústřední význam lidské osoby," řekl.
Papež František v této souvislosti zdůraznil, že služba, kterou může univerzita poskytnout, je skutečně důležitá a nabízí prostředí pro "přehodnocení a přizpůsobení našich modelů rozvoje a spojuje nejlepší intelektuální a morální energie".
Během svého proslovu k rektorům univerzit je papež vyzval, aby naslouchali svým studentům a kolegům.
Vyzval je také, aby "naslouchali sociální a institucionální realitě, místní i globální, protože univerzita nemá hranice: poznání, výzkum, dialog a konfrontace mají překonat všechny bariéry a být všeobjímající".
V další radě papež zdůraznil, že je důležité vychovávat mladé lidi k respektu: "k úctě k sobě samému, úctě k bližnímu, úctě ke stvoření a úctě ke Stvořiteli".
Vyzval univerzity, aby i nadále vycházely vstříc a přijímaly studenty, vědce a učitele, "kteří jsou v různých zemích světa oběťmi pronásledování, války a diskriminace".
"Doufám, že ty vaše budou živými komunitami, transparentními, aktivními, vstřícnými a odpovědnými komunitami v plodném klimatu spolupráce, výměny a dialogu, které si budou vážit každého z nich."
V nepsaných poznámkách ke shromážděným papež varoval před ideologiemi a řekl, že ničí tvořivost a srdce člověka, protože nás nutí vidět jen jedním způsobem a uzavírají univerzální panorama.
Přeložil: Petr Vacík