Videoposelství papeže Františka k 70. výročí Hnutí za lepší svět: "Pracovat pro mír a spravedlnost pro děti a staré lidi”.
Od světa "divokého" přejít k "božskému" a především "lidštějšímu", tedy blízkému bolestem lidí, zejména seniorů a dětí. František si vypůjčil slova papeže Pia XII., aby naznačil "proměnu", v niž doufá pro tento svět zraněný válkami a nespravedlností. Papež promlouvá ke všem členům Hnutí za lepší svět v krátkém videoposelství natočeném na IPhone v Casa Santa Marta, u příležitosti 70. výročí založení této instituce. Na jeho počátku je intuice jezuity Riccarda Lombardiho a vůle papeže Pia XII., kterou veřejně vyjádřil 10. února 1952 ve svém "Provolání za lepší svět” (Proclama per un Mondo Migliore), které, jak říká František ve videu, je vlastně Magnou chartou tohoto hnutí.
Papež se odvolává na Pacelliho, když povzbuzuje členy Hnutí, aby pokračovali v poslání, které vykonávali po sedm desetiletí, a následovali "vizi života, vizi stvoření". Papež Pius XII. mluvil o "proměně". Užívá ve vztahu ke světu slovo "divoký", a naznačuje jeho úkol směřovat k větší lidskosti. Podle Pia XII. má být svět “božštější”, ale především lidštější, protože Pán je vždycky blízký člověku. Pokračujte na cestě kupředu nenechte se odradit a pokračujte v práci na uskutečnění této proměny ve světě." Papež František povzbuzuje členy hnutí, aby "pracovali pro spravedlnost, pro děti, seniory a pro mír", protože "lepší svět, který chceme, je světem pokoje".
Připomeňme, že Hnutí se zrodilo v roce 1952 jako výsledek dialogu mezi Piem XII. a otcem Lombardim, kteří se shodli na tom, že církev musí vstupovat do složitých lidských situací. Byl to okamžik, kdy se Evropa vzpamatovávala z devastujícího dopadu fašismu a nacistické okupace a stála před hrozbou komunistické ideologie. Ve svém "Provolání" Pius XII. napsal: “Je tu celý svět, který musí být od základů přebudován, který se musí proměnit z divokého na lidský a z lidského na božský, podle Božího srdce." Pius XII. formuloval své Provolání univerzálně a Itálie se stala jedním z výchozích bodů právě díky otci Lombardimu, který tváří v tvář totalitním horizontům zkázy nabízel jedinou možnou odpověď: univerzální bratrství. Bratrství, založené na smyslu pro člověka a na vztahu k lidstvu zosobněném v Kristově postavě, s nímž dnes papež František spojuje osud lidstva jako se “záchrannou kotvou”.
Dílo otce Lombardiho se proto soustředilo na vztahy a jejich obnovu - jak to v celé řadě často dosud nepublikovaných detailů ilustruje kniha Raffaela Iarii Verso un mondo migliore, vydaná nakladatelstvím Ancora. Jak říkal tento italský jezuita, vztahy je třeba obnovovat v každé oblasti, ve všem, co lidské bytosti vytvářejí, strukturují a plánují - ať už mluvíme o státech, politických systémech, agenturách, mezinárodních úmluvách - a samozřejmě také o katolické církvi, kde institucionální a hierarchické vztahy musí být rovněž založeny na bratrství. V základu myšlenky otce Lombardiho je konverze, jak kolektivní, tak osobní, vyplývající z trvalého a stále hlubšího hledání smyslu člověka.
Dnes tvoří Hnutí za lepší svět místní skupiny, které nejčastěji působí v rámci jednoho národa. V některých případech však jsou také regionálního rázu nebo kulturního zaměření. Na mezinárodní úrovni se organizují v jazykových oblastech, aby prožívaly společenství a spolupráci v apoštolské činnosti a formaci. Vrcholným okamžikem života hnutí je generální shromáždění (tzv. Večeřadlo), které se koná každé čtyři roky a na němž se volí generální ředitel a dva další členové správy. Při této příležitosti se také zpracovává plán činnosti na následující čtyři roky.
Členové hnutí se definují jako "stálí hledači v době mnoha změn, multikulturalismu a mnohotvárné reality, v níž převládá individualismus a zrychlený život". "Chceme se s pokorou otevřít Duchu," říkají, zvláště v době, kdy totalitní systémy téměř zmizely, ale narůstá chudoba, nerovnost a vyhrocené násilí. V tomto kontextu hledají nové způsoby, jak podpořit všeobecné bratrství, počínaje novými návrhy duchovních cest. Nejde o "školení, indoktrinaci nebo vzdělávání", ale o projekty, které mají vést ke společnému jednání. "Věříme a chceme přijmout výzvu k setkání se všemi, zvláště s těmi nejkřehčími, chceme vyjít vstříc periferiím a být synodální církví v procesu trvalého rozlišování,” vysvětluje Hnutí za lepší svět.