Papež je znepokojen šířením antisemitismu ve světě. Během dnešního setkání s třicetičlennou delegací Konference evropských rabínů zdůraznil, že veškerý antisemitismus důrazně odsuzuje.
Kvůli zdravotním problémům papež nemohl osobně přednést připravený projev, ale předal jej rabínům v písemné podobě a každého z nich osobně pozdravil. V textu promluvy se věnuje dramatickému dění ve Svaté zemi. “Znovu zuří násilí a válka v této Nejvyšší požehnané zemi, kterou jako by nepřestávala otřásat zloba nenávisti a smrtící lomoz zbraní," napsal František.
Papež připomněl potřebu dialogu mezi judaismem a křesťanstvím a odvolal se na slova Jana Pavla II. při jeho první návštěvě římské synagogy, v nichž poukázal na to, že judaismus není pro křesťany čímsi vnějším, ale že jistým způsobem patří k podstatě našeho náboženství. Nazval vás "našimi milovanými bratry", "našimi staršími bratry” - citoval papež v projevu k rabínům. Lze tedy říci, že náš dialog, spíše než dialog mezináboženský, je dialogem rodinným.
František podotkl, že sám rovněž tuto pravdu potvrdil, když v roce 2016 navštívil synagogu. Tehdy řekl, že "patříme do jedné rodiny, do rodiny Boha, který nás jako svůj lid doprovází a chrání".
Papež zdůraznil, že dialog s judaismem je pro křesťany obzvláště důležitý, protože mají židovské kořeny. "Ježíš se narodil a žil jako Žid; on sám je prvním garantem židovského dědictví v křesťanství a my, kteří jsme Kristovi, potřebujeme vás, drazí bratři, potřebujeme judaismus, abychom lépe porozuměli sami sobě. Proto je důležité, aby si židovsko-křesťanský dialog při řešení sociálních, kulturních a politických otázek zachoval teologický rozměr," dodal Svatý otec.
Zároveň vyzdvihnul, že v současné době plné konfliktů křesťané a Židé jako věřící v jediného Boha vzhlížejí k Tomu, kterého prorok Izajáš nazývá soudcem a tvůrcem pokoje mezi národy, a ohlašuje úžasné proroctví o míru, o mečích, které budou překuty v radlice, a o tom, že národy už nebudou mezi sebou válčit. V této době zkázy jsme my věřící povoláni budovat bratrství a otevírat cesty smíření, řekl František a dodal, že nikoli zbraně, terorismus a válka, nýbrž soucit, spravedlnost a dialog jsou prostředky vhodnými k budování míru.