Lupa
Obsah Obsah
Portál
Reklama

Papež o umělé inteligenci v médiích: Zachovejme moudrost srdce

Zdroj:cirkev.czcirkev.cz
Rubrika: Hlavní zprávy,Vatikán a zahraničí
Datum publikace24. 1. 2024, 12.45
TiskTisk

"Využívání umělé inteligence může pozitivně přispět k rozvoji komunikace, pokud neznehodnotí roli žurnalistiky v terénu," píše papež v dnes zveřejněném poselství ke Světovému dni sdělovacích prostředků, který letos připadá na 12. května. Nese název: "Umělá inteligence a moudrost srdce: Pro plně lidskou komunikaci". Český překlad plného znění poselství připravujeme.

image:Image 50/source/orig/49803_pope-francis.jpeg
Foto: Vatican Media

Papež František konstatuje, že rostoucí využívání umělé inteligence vzbuzuje v lidech pocit úžasu, který osciluje mezi nadšením a zmatkem. Znovu klade otázku po tom, kdo je člověk, homo sapiens, a v čem spočívá jeho jedinečnost.

Svatý otec, který na tuto otázku dává první odpověď, poznamenává, že v naší době, které hrozí, že bude bohatá v technologiích avšak chudá v lidskosti, se naše reflexe nemůže odvíjet odjinud než od lidského srdce. Poukazuje také na důležitost moudrosti srdce, kterou nikdy nemůžeme očekávat od strojů. Ve skutečnosti je totiž darem Ducha Svatého, který nám umožňuje vidět věci Božíma očima, chápat souvislosti, situace, události a objevovat jejich smysl. Bez této moudrosti se život stává mdlým, protože právě moudrost dává životu chuť.

Když papež František hovoří o umělé inteligenci, poznamenává, že samotné použití slova "inteligence" je zavádějící: "Stroje mají jistě nepoměrně větší schopnost než člověk ukládat data a vzájemně je korelovat, ale je to člověk a pouze člověk, kdo musí dešifrovat jejich význam.” Papež připomíná, že umělá inteligence je dalším nástrojem vynalezeným člověkem a jako každý nástroj je poskvrněna prvotním pokušením připodobnit se Bohu.

V závislosti na postoji srdce se vše, co má člověk v rukou, stává příležitostí nebo hrozbou. To platí i pro využití umělé inteligence v oblasti komunikace. Může usnadnit výměnu informací, ale může se také stát nástrojem kognitivní kontaminace, konstrukce falešných narativů. "Stačí si vzpomenout na problém dezinformací, s nímž se již léta potýkáme v případě fake news a v nichž se dnes využívá deep fake, tedy vytváření a šíření obrázků, které vypadají zcela věrohodně, ale jsou falešné (i mně se stalo, že jsem tomu byl vystaven), nebo zvukových zpráv, které používají hlas osoby, jež říká věci, které dotyčný člověk nikdy neřekl," píše papež.

Svatý otec připomíná, že stejně jako všechno ostatní, co vzešlo z lidské mysli a rukou, ani algoritmy nejsou neutrální. Proto je třeba si uvědomit, jak tyto nástroje fungují, a zavést potřebná pravidla. Podle něj je v této oblasti nutná závazná mezinárodní smlouva.

Papež František si je však vědom toho, že samotné předpisy nestačí. Je třeba také růst v lidskosti. To platí zejména pro práci médií. Proto Svatý otec připomíná redakční odpovědnost a význam žurnalistiky v terénu. V této souvislosti zmiňuje velkorysost válečných reportérů, kteří zemřeli nebo byli zraněni, abychom my měli přístup k tomu, co viděly jejich oči. Neboť pouze dotykem utrpení dětí, žen a mužů můžeme pochopit absurditu válek, píše František.

V závěru papež připomíná všechny otázky, které dnes vyvolává rozvoj umělé inteligence. Přitom zdůrazňuje, že odpověď na tyto otázky závisí na nás. “Jen člověk je tím, kdo rozhoduje, zda se stane potravou pro algoritmy, nebo zda bude své srdce živit svobodou, bez níž nerosteme v moudrosti," zdůrazňuje Svatý otec.

Focusy

Papež František Média

Mohlo by vás zajímat

image:Image Abakuk
Abakuk Petr Vaďura
Cena: 224 Kč
image:Image Svaté přijímání nemocných
Svaté přijímání nemocných
Cena: 80 Kč
image:Image Salve 3/24 - popkultura
Salve 3/24 - popkultura
Cena: 117 Kč
image:Image O Trojici
O Trojici Svatý Augustin
Cena: 674 Kč

Související články

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou