Papež František poskytl rozhovor argentinské tiskové agentuře Télam, během kterého hovořil o probíhající synodě, válkách a globálních krizích i o svém přání navštívit Argentinu a Papuu-Novou Guineu.
"Vykořisťování je jednou z příčin válek, další původy jsou geopolitické povahy a souvisí s územní nadvládou," uvedl papež František v rozhovoru pro argentinskou tiskovou agenturu Télam, v němž se věnoval i dalším tématům: krizi lidstva, umělé inteligenci, synodě a apoštolským cestám, které by rád vykonal.
Nejprve hovořil o mnoha krizích, kterým čelí dnešní svět. "Mám rád slovo krize, protože má vnitřní sílu. Z krize se vychází směrem vzhůru a bez kompromisů. Člověk se posouvá dál a není na to sám. Ti, kteří se chtějí z krize dostat sami, proměňují tuto cestu v labyrint, v němž se točí dokola." Svatý otec vyzdvihl, že je důležité učit mladé lidi řešit krize, protože jim to pomáhá dospět a vyvarovat se mesianismů.
Novinářka z agentury Télam, která rozhovor vedla, se papeže zeptala: "Co současnému lidstvu chybí?"
“Lidstvu chybí protagonisté lidskosti, kteří by prosazovali skutečné hodnoty. Někdy si všímám, že lidstvu chybí schopnost zvládat krize a vyzdvihnout vlastní kulturu. Krize jsou vlastně hlasy, které nám říkají, jakým směrem se máme ubírat."
V souvislosti s tématem práce papež František zdůraznil její důstojnost a těžký hřích vykořisťování. "Práce nám dává důstojnost. Největší zradou na této cestě k důstojnosti je však vykořisťování. Vykořisťování lidí pro osobní prospěch je jedním z nejtěžších hříchů."
Papež poznamenal, že ho někteří lidé nazývají komunistou, když komentují jeho sociální encykliky. "Není to pravda, vycházím z evangelia a potvrzuji to, co říká." zdůraznil. "Již ve Starém zákoně židovský zákon vyžadoval péči o vdovy, sirotky a cizince. Pokud bude společnost splňovat tyto tři věci, bude se jí dařit lépe."
František byl poté požádán o názor na technologický pokrok a jeho důsledky: "Kritériem kulturního pokroku, včetně umělé inteligence, je schopnost mužů a žen jej řídit, asimilovat a spravovat, jinými slovy, muži a ženy jsou pány Stvoření, o tom není pochyb. Vědecké změny jsou pokrokem a tomu musíme být otevřeni."
Když se papež vrátil k tématu války, apeloval na světový mír prostřednictvím dialogu. “Nelze mluvit o sociální bezpečnosti, pokud neexistuje ta globální. Domnívám se, že dialog nemůže zůstat pouze na národnostní úrovni, ale musí být univerzální, zvláště dnes, kdy existují všechny možnosti komunikace. Proto mluvím o univerzálním dialogu, univerzální harmonii, univerzálním setkání. Je jasné, že nepřítelem toho všeho je válka.“ Svatý otec dodal, že vykořisťování a nadvláda nad územím stojí u zrodu válek podněcovaných diktaturami.
V zájmu světového míru a společného dobra papež vyzývá, aby si lidé uvědomili svou vlastní identitu. “Když se setkají dvě uvědomělé osoby, mohou vést dialog a podnikat kroky k dohodě, pokroku a společné cestě."
V souvislosti s probíhající Synodou o synodalitě papež František připustil, že Církev se musí přizpůsobovat každé době. "Od počátku Druhého vatikánského koncilu měl Jan XXIII. zcela jasné představy: Církev se musí změnit. Pavel VI. s tím souhlasil a pokračoval v tom, stejně jako papežové, kteří je následovali. Nejde jen o následování trendů, ale o změnu ve prospěch důstojnosti lidstva. A právě v tom spočívá teologický pokrok, v morální teologii a všech církevních vědách, dokonce i ve výkladu Písma, který pokročil v souladu s církevním cítěním."
Rozhovor pokračoval osobními tématy, jako je jeho vztah k Bohu: "Hospodin je dobrý přítel, chová se ke mně dobře," řekl a zdůraznil také, že je důležité umět se smát a přijmout ctnost naděje. "Nemůžeme žít bez naděje, pokud bychom se jí zbavili, ztratili bychom svou identitu." Pokud jde o jeho apoštolské cesty, papež František uvedl, že by se rád vydal do Argentiny. "A když už mluvíme o nejvzdálenějších místech, zbývá mi ještě Papua-Nová Guinea," uzavřel Svatý otec.
Zdroj: Vatican News, italská sekce