Papež František dnes přijal delegaci židovské filantropické organizace B‘nai B‘rith International, která dlouhodobě udržuje kontakty se Svatým stolcem, počínaje zveřejněním koncilní deklarace Nostra aetate. Ocenil její humanitární činnost, skrze kterou Židé i křesťané uskutečňují vůli Nejvyššího, vyjádřenou slovy Žalmu: „Hospodin chrání přistěhovalce, podporuje sirotka a vdovu“ (146,9).
Papež poznamenal, že pomoc nejposlednějším, chudým a nemocným lidem je nejkonkrétnější způsob, jak podporovat silnější bratrství. Vzhledem k četným konfliktům a nebezpečným extremismům je totiž největším rizikovým faktorem materiální, vzdělanostní a duchovní chudoba, která se stává živnou půdou pro podněcování nenávisti, hněvu, frustrace a radikalismu.
„Drazí přátelé, žijeme v době, kdy je mír v mnoha částech světa ohrožen: zdá se, že partikulární a nacionalistické názory, vedené sobeckými zájmy a chamtivostí po zisku, stále více získávají převahu. To však zvyšuje riziko, že nakonec bude pošlapána lidská důstojnost. Této eskalaci zla lze zabránit tím, že si připomínáme minulost: války, šoa a mnoho dalších krutostí“.
Papež evokoval příběh z knihy Geneze, který vrací společnou duchovní paměť křesťanů a Židů k prvnímu násilnému činu, kdy Kain zabil svého bratra Ábela. Kain popírá, že by věděl, kde se nachází bratr, kterého právě vlastníma rukama zabil, nezajímá se o něj: násilí vždy provází lež a lhostejnost, vysvětloval František.
„Kde je tvůj bratr? Nechme se vyprovokovat touto otázkou, opakujme ji často. Božský sen o bratrském světě nemůžeme nahradit světem násilnických a lhostejných jedináčků. Tváří v tvář násilí, tváří v tvář lhostejnosti nás tyto posvátné stránky vracejí k tváři bratra, k onomu »ty«, jímž se poměřuje naše lidství“.
Nelze najít sebe, aniž bychom hledali svého bratra, nelze najít Věčného, aniž bychom objali svého bližního, pokračoval papež. V každé náboženské tradici i v každé lidské společnosti bohužel vždy hrozí, že budeme chovat zášť a živit spory proti druhým, a to ve jménu absolutních a dokonce posvátných zásad, dodal.
„Je to lživé pokušení násilí, je to zlo, které se usadilo u brány srdce (srov. Gn 4,7). Je to klam, podle něhož se spory řeší násilím a válkou. Takové násilí ale ustavičně vyvolává další násilí, zbraně produkují smrt a válka nikdy není řešením, ale problémem, porážkou“.
„Proto dal Hospodin Kainovi znamení, aby ho nikdo nezabil, kdo ho potká“, citoval papež z knihy Geneze s poukazem na „logiku nebe“, která vybízí, abychom přerušili začarovaný kruh násilí a spirálu nenávisti, a naopak se ujali druhého člověka. V samém závěru papež podotkl, že odjakživa podporoval a prohluboval židovsko-katolický dialog, už jako malý chlapec, protože měl ve škole židovské spolužáky. Tento dialog se skládá z tváří, které se setkávají, a z konkrétních gest bratrství, jimiž na základě společných duchovních hodnot katolíci i Židé brání lidskou důstojnost proti jakémukoli násilí a usilují o mír, vyzdvihl František.