Papež František píše dopis kandidátům na kněze, ale také pastoračním pracovníkům a všem křesťanům, aby vyzdvihl "hodnotu četby románů a básní jako součásti cesty k osobní zralosti", protože knihy otevírají nové vnitřní prostory a pomáhají čelit životu a porozumět druhým.
Dobrá kniha otevírá mysl, povzbuzuje srdce a připravuje nás na život, píše papež František v dopise budoucím kněžím, ale také všichni pastorační pracovníci a křesťané ocení "četbu románů a básní jako součást cesty k osobní zralosti".
Dopisem, který papež František napsal 17. července a zveřejnil v neděli 4. srpna, chce povzbudit "obnovenou lásku ke čtení" a především "navrhnout radikální změnu kurzu" v přípravě kandidátů na kněžství, aby se více prostoru věnovalo četbě literárních děl. Literatura totiž může vychovávat "srdce a mysl pastýřů" ke "svobodnému a pokornému používání rozumu" a k "plodnému poznávání rozmanitosti lidských jazyků", a tím rozšiřovat lidskou citlivost a vést k větší duchovní otevřenosti.
Úkolem věřících, a zvláště kněží, je navíc zasáhnout srdce současných lidí, aby byli pohnuti a otevření vůči hlásání Pána Ježíše, a v tom všem "má přínos, který může nabídnout literatura a poezie, nesrovnatelnou hodnotu".
Papež František ve svém dopise nejprve zdůrazňuje blahodárné účinky dobré knihy, která nám může "poskytnout oázu, jež nás uchrání před jinými, méně zdravými volbami", a kdy nám "ve chvílích únavy, hněvu, zklamání nebo neúspěchu, kdy nám samotná modlitba nepomáhá najít vnitřní klid", může pomoci překonat těžké chvíle a "najít klid v duši".
Lidé se dříve častěji věnovali četbě "před naším současným nepřetržitým vystavením sociálním médiím, mobilním telefonům a dalším zařízením", podotýká papež, který upozorňuje, že u audiovizuálního produktu je "čas určený k " obohacování " vyprávění nebo zkoumání jeho významu sice ucelenější, ale obvykle dosti omezený", zatímco při četbě knihy je čtenář mnohem aktivnější. Literární dílo je "živý a stále plodný text".
Stává se totiž, že při četbě je čtenář obohacen tím, co od autora přijímá, a to mu umožňuje, aby rozkvetlo bohatství jeho vlastní osoby.
Je sice pozitivní, že "některé semináře reagovaly na mánii 'obrazovek' a toxických, povrchních a násilných fake news tím, že věnovaly čas a pozornost literatuře", ale papež František uznává, že obecně ti, kdo se připravují na kněžské svěcení, nemusí mít dostatek času věnovat se literatuře, která je někdy považována za marginalitu, jež nemusí patřit do vzdělávání budoucích kněží a jejich přípravy na pastorační službu".
"Takový přístup je nezdravý", říká papež, a může vést k "vážnému intelektuálnímu a duchovnímu ochuzení budoucích kněží", kteří tak nemají privilegovaný přístup, který literatura poskytuje k samotnému srdci lidské kultury, a konkrétněji k srdci každého člověka". V praxi má totiž literatura co do činění s tím, co si každý z nás od života přeje, píše, a vstupuje do důvěrného vztahu s naší konkrétní existencí a všemi jejími napětími, touhami a významy.
Aby se "adekvátně odpovědělo na žízeň mnoha lidí po Bohu, aby se ji nesnažili uspokojit odcizujícími řešeními nebo odhmotněným Ježíšem", musí věřící a kněží při hlásání evangelia usilovat o to, aby se "každý mohl setkat s Ježíšem Kristem, který se stal tělem, člověkem, stal se dějinami". Nikdy nesmíme ztratit ze zřetele "tělo" Ježíše Krista, doporučuje papež, "tělo tvořené vášněmi, emocemi a city, slovy, která vyzývají a utěšují, rukama, které se dotýkají a uzdravují, pohledy, které osvobozují a povzbuzují, tělo tvořené pohostinností, odpuštěním, rozhořčením, odvahou, nebojácností; jedním slovem láskou".
Proto papež František zdůrazňuje, že "znalost literatury může budoucí kněze a všechny pastorační pracovníky učinit o to citlivějšími k plnému lidství Pána Ježíše, v němž je zcela přítomno jeho božství".
Zdroj: Vatican News, anglická sekce