Papež František v poselství pro katolický kongres pořádaný Sdružením rodičů pro svobodné vzdělávání, který se koná ve francouzském Valence od 31. května do 2. června zdůraznil význam výchovy při objevování Božího plánu pro život mladých lidí. Podpořil rodiče jako klíčové architekty vzdělávání a vyzdvihl nutnost spolupráce mezi školou a rodinou. Papež také apeloval na zkoumání výzev, jako je role umělé inteligence, a vyjádřil naději na vytvoření vzdělávacích institucí jako skutečných škol života.
Papež František vzkázal v poselství účastníkům katolického vzdělávacího kongresu pořádaný Sdružením rodičů pro svobodné vzdělávání, který právě probíhá ve Francii, že výchova "znamená, že mladí lidé objevují a poznávají plán, který Bůh pro každého z nich zamýšlí.“
Podpořil členy přední francouzské organizace katolických rodičů slovy, že jsou bezpochyby protagonisty a prvními architekty vzdělávání jejich dětí, což je úkol, který vyžaduje pomoc celé společnosti, počínaje školou.
Podle papeže Františka pevné spojenectví mezi školou a rodinou umožňuje předávání vědomostí a zároveň předávání lidských a duchovních hodnot a představuje příležitost k podpoře integrální výchovy člověka, aby bylo zaručeno budování lidštějšího světa a byl zajištěn jeho duchovní rozměr.
Ve svém poselství definuje „školu-komunitu“ jako „skutečný mikrokosmos otevřený budoucnosti“, do něhož jsou zapojeni řídící a administrativní pracovníci středisek, učitelé a rodiče, přičemž posledně jmenovaní jsou ústřední osou, kolem níž se tento malý svět točí. Dodává, že jde o rozmanité společenství, které se vyznačuje tím, že je křesťanské a lidské a založené na laskavosti.
Při pohledu do budoucnosti Svatý otec povzbuzuje jít cestou setkávání a spolupráce, pro kterou je nepostradatelná angažovanost rodičů ve službách výchovných společenství. Na druhé straně papež žádá, aby se nezapomínalo, že „výchova nekončí s koncem školy: její účinky se projevují po celý život a umožňují nám přijímat radosti i zkoušky, které jej provázejí.“
V tomto smyslu připomněl Svatý otec podobenství o hořčičném zrnu, aby poukázal na to, že práce rodičů a učitelů, velmi obtížná pro svou choulostivost, se rozvíjí v průběhu ročních období a je předurčena k tomu, aby v budoucnu přinesla nečekané plody.
Apeloval také na to, aby se věnoval čas zkoumání nových výzev v oblasti vzdělávání, mezi nimiž vyzdvihl roli umělé inteligence. „Chcete-li odpovědět na tuto výzvu, která se týká nejen etiky, ale také formování úsudku vašich dětí, celé vaší mládeže, ujišťuji vás, že církev je na vaší straně,“ zdůraznil papež.
Před závěrem svého poselství papež František vyjádřil naději, že práce kongresu, který se koná tento víkend, povede k tomu, aby se škola-společnost stala skutečnou školou života a umožnila dětem čelit tomuto obtížnému světu, který je ale osvícen nadějí: nadějí založenou na příslibech Krista, který nezklame.
Zdroj: Vatican News, francouzská sekce