Lupa
Obsah Obsah
Portál
Reklama

Papež František: Pravý vychovatel doprovází, naslouchá a vede dialog

Autor: Tiziana Campisi Zdroj:Vatican NewsVatican News
Rubrika: Hlavní zprávy,Vatikán a zahraničí
Datum publikace21. 4. 2022, 14.28
TiskTisk

Při středečním setkání s účastníky partnerského projektu tří katolických univerzit, zaměřeného na globální katolické vzdělávání, papež vyzdvihl důležitost dynamické výchovy, která by předávala vše minulé, avšak s pohledem do budoucnosti, čímž prospívá růstu každého jednotlivce.

image:Image 11/source/orig/10656_7465_0_844.jpeg

Vychovávat neznamená „plnit hlavy idejemi“, aby si vytvořily svou „autonomii“, nýbrž společně s lidmi vcházet do „napětí mezi rizikem a bezpečím“, řekl papež František ve spontánní promluvě poté, co odložil připravený text. Setkání s delegací projektu Global Researchers Advancing Catholic Education (G.R.A.C.E), do něhož jsou zapojeny australská University of Notre Dame ve Fremantle, irská Mary Immaculate College v Limericku a bostonská jezuitská kolej (Boston College), se uskutečnilo v salonku auly Pavla VI. před středeční generální audiencí.

Právo na omyl

Jak papež prohlásil, „vychovávat znamená riskovat v neustálém napětí mezi myslí, srdcem a rukama a snažit se dospět k harmonii, za níž smýšlíme tak, jak vnímáme a konáme, cítíme to, co si myslíme a děláme, a děláme, co cítíme a myslíme. Takto nastává soulad“, zdůraznil František a požádal učitele základních, středních i vysokých škol, aby ve výchovně-vzdělávacím procesu doprovázeli své studenty. „Nelze vychovávat, aniž bychom kráčeli společně s adresáty naší výchovy“, vysvětloval papež. „Je krásné, když najdeme vychovatele, kteří sdílejí společnou cestu s mladými lidmi“. Římský biskup pak objasnil, že „výchova není rétorika, ale setkávání vyřčeného s realitou. Mladý člověk má právo na omyl, avšak vychovatel ho má nasměrovat natolik, aby tento omyl nebyl nebezpečný. Skutečného vychovatele neděsí žákovy chyby“, upozornil papež. „Neleká se jich, ale vyčkává. Bere za ruku, naslouchá, vede dialog, doprovází. Taková výchova je lidská – vede kupředu a přispívá k růstu“.

Vychovávat v dynamické tradici

Mluvčí vzdělávacího projektu poté papeže Františka seznámili s cílem meziuniverzitního partnerství, který spočívá právě ve vytváření prostorů pro duchovní a pastorační obohacení, předávání moudrosti starých lidí, a nikoli pouhého tlumočení znalostí. Papež podtrhl důležitost mezigeneračního dialogu, protože, řečeno jeho vlastními slovy, „strom ke svému růstu potřebuje těsnou vazbu ke kořenům“. Jak říká jeden argentinský básník, „vše, co na stromu rozkvétá, vychází z jeho podzemních částí“. Bez kořenů nelze jít vpřed, poněvadž jedině díky kořenům se stáváme lidmi“, podotkl papež a zakončil: „Tradice není chladný a rigidní tradicionalismus, avšak obohacení minulostí k cestě vpřed. Není statická, ale dynamická, upíná se k budoucímu.“

Přeložila: Jana Gruberová

Focusy

Papež František Církevní školství

Mohlo by vás zajímat

image:Image Dějiny pramenů kanonického práva
Dějiny pramenů kanonického práva Antonín Ignác Hrdina
Cena: 351 Kč
image:Image Hereze beztvarosti
Hereze beztvarosti Martin Mosebach
Cena: 257 Kč
image:Image Trojice
Trojice Gilles Emery
Cena: 216 Kč
image:Image Stručné dějiny byzantské liturgie
Stručné dějiny byzantské liturgie Robert Francis Taft
Cena: 99 Kč

Související články

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou