22. srpna slaví katolická církev památku Panny Marie Královny. Na některých místech má tento svátek status slavnosti, jak stanovil ve "vetus ordo" (nařízení před II. vatikánským koncilem) papež Pius XII. V pokoncilní reformě bylo datum pro tuto slavnost změněno z 31. května na 22. srpna se statusem „povinné památky“.
Panna Maria byla odedávna v lidové zbožnosti označována titulem Královny. Již z prvních staletí pochází ikony Krista Krále, po jehož boku je Matka Krále -Theotókos. Ze VII. století je dochovaná modlitba k Panně Marii sv. Ildefonse.
Středověk přispěl mnoha hymny, označující Pannu Marii za Královnu. Patří k nim Salve Regina (Zdrávas, Královno, 11. stol.), Regina Coeli (Vesel se, nebes Královno, 12.-13. stol.), později pak i litanie s invokacemi oslovujícími Matku Boží titulem Královno. Papežové časem přidávali různé prosby. Invokace Královno Míru byla dodaná za první světové války. Je zde namístě i připomínka, že tímto titulem se v roce 1981 představila Panna Maria v Medžugoriji. V roce 1933 byla v Port Said Panně Marii, Královně světa, zasvěcená katedrála.
Zvláštní svátek Královny v první polovině 20. století požadovaly Mariánské kongresy. Z jejich podnětu, po vyhlášení dogmatu o Neposkvrněném početí Panny Marie v roce 1954 papež Pius XII. na závěr Mariánského roku ustanovil liturgickou oslavu Panny Marie Královny, která se začala slavit od roku 1955 v poslední květnový den. Při pokoncilní úpravě církevního kalendáře za papeže Pavla VI. došlo k přeložení oslavy na 22. srpen za účelem vyjádření návaznosti památky na slavnost Nanebevzetí Panny Marie.
V encyklice Ad Caeli Reginam o důstojnosti a kralování Panny Marie Pius XII. poukázal na následující: „Kristus, nový Adam, je naším Králem nejen proto, že je Synem Božím, ale také proto, že je naším Vykupitelem... Podle jisté analogie lze tedy také říci, že Panna Maria je Královnou nejen proto, že je Matkou Boží, ale také proto, že byla jako nová Eva spojena s novým Adamem.“ (Pius XII., č. 15).
V roce 1997 papež sv. Jan Pavel II. u příležitosti této slavnosti zdůraznil: „Lidová zbožnost se dovolává Panny Marie jako Královny. Koncil poté, co připomněl nanebevzetí Panny 's tělem i duší do nebeské slávy', vysvětluje, že byla 'Pánem vzkříšena (...) jako Královna vesmíru, aby se plněji připodobnila svému Synu, Pánu pánů (srov. Zj 19,16) a vítězi nad hříchem a smrti."
Papež Benedikt XVI. zase na svátek Panny Marie Královny v roce 2012 uvedl: „[Maria] je Královnou právě proto, že nás miluje a pomáhá nám ve všech našich potřebách; je naší sestrou a pokornou služebnicí."
V roce 2021 papež František prostřednictvím svého účtu na Twitteru (dnes X) uvedl: „S Bohem není nic ztraceno! V Marii je dosaženo cíle a my máme před očima důvod, proč jdeme: ne dobývat věci zde dole, které pomíjejí, ale vlast nahoře, která je věčná.
Zdroj: ACI Prensa, Catholica