Papež František zahájil nový cyklus středečních katechezí, který bude pokračovat po celý Jubilejní rok. Jejich tématem je: „Ježíš Kristus, naše naděje“, protože, jak zdůraznil František, On je cílem naší pouti a On sám je cestou, po které je třeba jít. Dnešní katecheze byla věnována Ježíšovu rodokmenu.
Svatý otec poznamenal, že o Ježíšově dětství vyprávějí dvě evangelia, Matoušovo a Lukášovo. Liší se v tom, že Lukáš líčí události očima Marie, zatímco Matouš očima Josefa s důrazem na mimořádné otcovství. A právě v Matoušově evangeliu je uveden Ježíšův rodokmen. Jedná se o seznam jmen, který nám ukazuje historickou pravdu. V Ježíšově rodokmenu jsou také problematické postavy, připomíná se Davidův hřích s Batšebou. Vše však končí a rozkvétá v Marii a Ježíši.
Genealogie, vysvětlil papež, je literární žánr, který nám předává velmi důležité poselství: „Nikdo si život nedává sám, ale dostává ho jako dar od druhých…“. Na rozdíl od jiných rodokmenů známých ze Starého zákona, v nichž jsou uváděna pouze mužská jména, se v Ježíšově rodokmenu objevuje také pět žen: Támar, Rachab, Rút, Batšeba a Marie. První čtyři jsou cizinky. Do Ježíšova rodokmenu tak vstupuje pohanský svět a, jak poznamenal Benedikt XVI. v knize věnované Ježíšovu dětství, jejich prostřednictvím se v Ježíšově rodokmenu zviditelňuje Jeho poslání vůči Židům a pohanům.
„Ježíš je synem Davidovým,“ řekl František, vštípeným Josefem do této dynastie a předurčeným stát se Mesiášem Izraele, ale je také synem Abrahamovým a cizích žen, předurčeným být proto Světlem pohanů‚ (srov. Luk 2,32) a Spasitelem světa (Jan 4,42).
Papež František také poukázal na to, že zatímco ostatní ženy jsou zmiňovány vedle muže, který se z nich narodil, nebo toho, kdo je zplodil, Marie získává v tomto rodokmenu zvláštní význam: „Ona znamená nový začátek, ona sama je novým začátkem, protože v jejím případě už není protagonistou zrození lidské stvoření, ale Bůh sám.“
Zdroj: vatican.va