Na Biskupském gymnáziu v Ostravě se otevírá učebna virtuální reality. Využívá technologii, která je zatím v Evropě unikátem. Žáci totiž pro zobrazení předmětů v 3D dimenzi nepotřebují žádné speciální brýle. Speciální software a konstrukce displeje totiž umí propojit počítač a oči uživatele tak, že divák vidí virtuální obraz bez další pomůcek. Ve čtvrtek 5. října učebnu požehnal biskup Martin David.
Virtuální realita umí žáky dovést na místa, kam by se jinak nepodívali. „V reálném světě by bylo například nemožné zkoumat útroby lidského těla. Virtuální realita umožňuje detailní pohled na součástky při modelování nebo vezme žáky do historického prostředí nebo muzea. Obsah učiva se tak stává pochopitelnější – můžeme říci až „uchopitelnější“,“ představuje benefity pro výuku David Plešinger ze společnosti Acer. „Vytvořené programy využijeme pro výuku biologie, matematiky, dějepisu, fyziky, zeměpisu a dalších předmětů. Myslím, že to bude bavit nejen studenty, ale také učitele,“ těší se ředitelka Biskupského gymnázia Jana Vylobová.
Tyto možnosti se už ve školství zabydlely. Ředitelka Vylobová ale chtěla ještě něco víc. Moc se jí totiž nezdály vhodné 3D brýle, které znevýhodňují studenty se zrakovou vadou. Pohled přes přístroj do „jiného světa“ navíc může zapříčinit nevolnost. Škola se tedy u svých dodavatelů IT technologií zajímala, zda existuje nějaká alternativa. A průzkum trhu ukázal na inovaci. „Na projektu s Biskupským gymnáziem bylo od počátku jedinečné jeho zadání přinést do výuky opravdu inovativní technologii. A my jsme přišli s Acer Spatial Labs displejem. Vy se díváte na displej a objekt vidíte v prostoru – například levitující nad klávesnicí. Displej navíc reaguje na pohyby hlavy,“ popisuje David Plešinger. Protože speciálně vybavený monitor snímá oči, mají při vstupu do virtuální reality úplně stejné podmínky uživatelé s výborným zrakem i s brýlemi. „Mám ověřeno, že zatím není jiná škola v Česku ani Evropě, která by byla podobnou technologií vybavena na úrovni celé třídy.“ uvádí Plešinger. Pozoruhodný je i příběh, který stojí za vznikem konceptu displeje Acer Spatial Labs. „Vyvinul ho potomek emigrantů z Ghany do USA: ve svých desíti letech se učil programovat ve veřejné knihovně. Když mu bylo 24 let, přišel s konceptem technologie a společnost Acer jeho práci podpořila a vyrobila reálný produkt. Dnes vidíme ovoce této spolupráce,“ těší Plešingera.
Nová technologie je pochopitelně nákladná. Jeden notebook v nové třídě se běžně prodává za 90 tisíc Kč. „Velkou část ceny tvoří výpočetní část hardware (grafická karta a procesor), oproti konvenčnímu řešení s 3D brýlemi je tu však úspora právě za brýle. Bezkontaktní řešení je hygieničtější. Učitel má navíc přehled o tom, co žáci ve virtuální realitě sledují,“ hodnotí Plešinger. Biskupskému gymnáziu ve financování šestnácti notebooků se softwarem významně pomáhá dotace z výzvy pro střední školy IROP ve výši 1,585 milionů Kč. „Z vlastních zdrojů jsme pak pořídili interaktivní dotykový monitor – je to tabule na pylonech s velkou škálou možností využití. K takové jedinečné technice patří i unikátní školní nábytek, takže jsem rovněž vybrala trochu netradiční lavice a židle. Vše v hodnotě cca 300 tisíc,“ dodává Vylobová.
Ředitelka Biskupského gymnázia Jana Vylobová doufá, že se i díky nové učebně podaří bourat některé stereotypy o církevních školách. „Někteří lidé se nezbavili představy, že tyto školy jsou staré, zaostalé, jen se v nich modlí a moc neučí,“ kroutí hlavou ředitelka, jejíž škola přitom co do techniky převyšuje standardy. „U IT projektů se nesmíme dívat, jaké technologie jsou na školách moderní teď, ale co bude v kurzu třeba za dva roky,“ vysvětluje Dagmar Jiskrová z Odboru dotačních projektů Biskupství ostravsko-opavského, které Biskupské gymnázium v Ostravě zřizuje a investuje do jeho rozvoje. Biskupské gymnázium má také ve svém učitelském týmu nadšené pedagogy, kteří se zabývají robotikou nebo vedou studenty k filmové tvorbě v multimediálním kroužku.