Účastníci německé Synodální cesty v pátek hlasovali pro text vyzývající ke svěcení žen na kněze. CNA Deutsch, německy psaný zpravodajský partner Catholic News Agency, oznámil, že text byl 4. února přijat 174 hlasy pro, 30 proti a 6 se zdrželo. Hlasování proběhlo během plenárního zasedání Synodální cesty, víceletého procesu, který spojuje biskupy a laiky.
Hlasování bude považováno za přímou výzvu Vatikánu, který zdůraznil, že církev nemá žádnou pravomoc světit ženy na kněze.
V dokumentu s názvem „Ženy na ministerstvech a v úřadech církve“ se píše: „Není to účast žen ve všech církevních ministerstvech a úřadech, co vyžaduje ospravedlnění, ale vyloučení žen ze svátostného úřadu.“
Hlasování proběhlo druhý den zasedání Synodálního shromáždění, nejvyššího rozhodovacího orgánu Synodální cesty, ve Frankfurtu na jihozápadě Německa. Shromáždění se skládá z německých biskupů, 69 členů významného laického Ústředního výboru německých katolíků (ZdK) a zástupců dalších částí německé církve.
V debatě před hlasováním několik řečníků kritizovalo text, který bude základem dalších diskusí před očekávaným uzavřením Synodální cesty v roce 2023. Mezi kritiky patří biskup Rudolf Voderholzer z Regensburgu, Hanna-Barbara Gerl-Falkovitz, filozofka, která v roce 2021 získala Ratzingerovu cenu, a teoložka Marianne Schlosser.
Hlasování přišlo den poté, co členové německé skupiny nazvané „Nový začátek“ vyzvali biskupy z celého světa, aby se vyslovili proti synodální cestě. „Další schizma v křesťanství je hned za rohem. A přijde znovu z Německa,“ řekli.
V pátek členové synodního shromáždění podpořili výzvu k uvolnění požadavku na celibát pro kněze v latinské církvi, když podpořili text o „závazku celibátu v kněžské službě“. Dokument požadoval nepovinný kněžský celibát a svěcení „viri probati“ neboli zralých ženatých mužů. Navrhlo, že toto téma by mohlo být projednáno na budoucím ekumenickém koncilu, slavnostním shromáždění světových biskupů.
Později 4. února shromáždění hlasovalo pro další projednávání dokumentu vyzývajícího ke službě žen jako diakonek, 163 hlasy pro, 42 proti a 6 se zdrželo. Shromáždění schválilo také text vyzývající k zapojení laiků do výběru nových biskupů. Návrh podpořilo 79 % přítomných biskupů. První den synodálního shromáždění 5. února členové schválili „orientační text“, který stanoví teologické základy Synodální cesty a také dokument o „moci a dělbě moci v církvi“. Informovala o tom CNA Deutsch.
Papež Jan Pavel II. ve svém apoštolském listu Ordinatio sacerdotalis z roku 1994 napsal, že „církev nemá žádnou pravomoc udělovat kněžské svěcení ženám a že tento soud mají s konečnou platností vykonávat všichni věřící Církve.“
Během tiskové konference v letadle v roce 2016 byl papež František dotázán, zda je pravděpodobné, že v katolické církvi budou v příštích několika desetiletích kněžky. „Pokud jde o svěcení žen v katolické církvi, poslední jasné slovo dal svatý Jan Pavel II., a to platí,“ odpověděl.
Minulý měsíc vyšlo najevo, že webová stránka pod dohledem Generálního sekretariátu Biskupské synody ve Vatikánu se spojila se skupinou propagující svěcení žen. Thierry Bonaventura, komunikační manažer Generálního sekretariátu Biskupské synody, řekl CNA, že webová stránka nepropaguje skupinu: „Spíš bych mluvil o ‚sdílení‘ jako o názvu webu,“ řekl.
Papež František od svého zvolení v roce 2013 požádal dvě komise, aby se zabývaly otázkou ženské diakonie v katolické církvi.
První, zřízená v roce 2016, zkoumala historickou otázku role žen ve službě jáhnů v rané církvi, ale nedosáhla konsensu. Druhou komisi ustanovil v roce 2020 po diskusi o ženském diakonátu během synody v Amazonii v roce 2019. V lednu 2021 změnil církevní právo tak, aby ženy mohly být formálně ustanoveny do laických služeb lektorů a akolyt.
Papež František se vyjádřil k obavám ze Synodální cesty v rozhovoru pro španělskou rozhlasovou stanici COPE odvysílaném loni v září. Na otázku, zda mu iniciativa přinesla bezesné noci, papež připomněl, že napsal rozsáhlý dopis, ve kterém vyjádřil „vše, co cítí o německé synodě“. V reakci na poznámku tazatele, že Církev v minulosti čelila srovnatelným výzvám, řekl: „Ano, ale také bych nebyl příliš tragický. U mnoha biskupů, se kterými jsem mluvil, není žádná zlá vůle.“ „Je to pastorační touha, která však možná nebere v úvahu některé věci, které vysvětluji v dopise, a které je třeba vzít v úvahu.“
Překlad: Eva Spišáková