O první květnové sobotě se v olomoucké katedrále sešli věřící při oslavě svátku sv. Jana Sarkandra – jednoho z patronů diecéze a mučedníka, jehož ostatky jsou v katedrále uloženy.
Mši svatou celebroval arcibiskup Josef Nuzík společně s biskupem Antonínem Baslerem i kněžími z různých míst arcidiecéze. Právě na ně přitom zaměřil pozornost úmyslem celé bohoslužby, obětované za horlivost kněží a jejich vztah ke svěřené farnosti.
Ve své homilii arcibiskup Nuzík zmínil, že z mnoha ztvárnění sv. Jana Sarkandra ho upoutalo také zobrazení v olomouckém kostele sv. Mořice. „Svatý Jan je celý v pohybu, pohledem obrácen k nebi, a jako by chtěl něco vyslovit: Buď veleben, Pane, Králi,“ popsal a doplnil, že ačkoli světci jen stěží můžeme vkládat do úst lidská slova, je možné mu vložit do úst slovo Boží, se kterým také bývá – v podobě breviáře – často zobrazován.
První slovo, které sv. Jan podle arcibiskupa říká nám i Bohu, zní takto: „Žil jsem v neklidné době a také na mém životě se naplnila slova ‚ztratit svůj život‘ a ‚nalézt ho‘.“ Všechny, kdo sní o pokojných a harmonických časech, tak mučedník učí žít s Ježíšem a Pannou Marií i v bouřlivých dobách. „Potvrzuje na svém životě, že pokud budeme věnovat pozornost jen tomu, abychom neztratili nic z toho, co nabízí svět, nic nenalezneme. Nalézá jen ten, kdo ztrácí pro Boha,“ dodal arcibiskup Nuzík.
Druhé Janovo slovo by podle něj mohlo vycházet z textu druhého čtení této mše, úryvku z Pavlova listu Korinťanům. Perikopa nastiňující tíživé okolnosti, které ale apoštolové jako Boží služebníci snášeli s vytrvalostí, i pomluvy, kterým museli čelit, podle arcibiskupa Nuzíka nachází odezvu také u sv. Jana Sarkandra. „Na některých svých zobrazeních se drží za bradu a ukazuje i nám, abychom nebyli komentátory veškerého dění ve světě, v církvi, kolem sebe,“ zmínil a citoval slova kancionálové písně k mučedníkovi, jejíž text napsal biskup Josef Hrdlička: „Nesnížil ses ke lži ani zradě, odoláváš trýzni mučení, duch je silnější než tělo slabé, výmluvné je tvoje mlčení.“
Třetí světcovo slovo pak podle arcibiskupa může odkazovat k nedorozumění, kdy byl Jan po zázračné záchraně města Holešova obviněn ze spolčení s nepřáteli. „Podobně i v naší době snadno vznikají různé pohledy tam, kde se projevuje Boží moc, ale nevíme o tom,“ zmínil arcibiskup Nuzík a svou promluvu uzavřel odkazem na text prvního čtení z knihy Zjevení: „Dejme více prostoru Bohu, aby tvořil už teď nové věci místo těch našich lidských, neúplných a omezených.“