Již potřinácté se ve dnech 2. až 4. května sejde v Římě přibližně 300 institucionálních “komunikátorů“ z více než 30 zemí celého světa na odborném semináři o komunikaci v církvi, který organizuje každé dva roky Fakulta sociálních institucionálních komunikací Papežské univerzity Svatého Kříže v Římě. Tématem letošní konference je "Relevance a naslouchání: sdělování křesťanského poselství v pluralitě současného dění".
Semináře se zúčastní vedoucí komunikačních kanceláří diecézí, biskupských konferencí, tiskoví mluvčí, akademici, novináři, ale i 130 studentů a absolventů fakulty komunikací této univerzity a 35 profesorů. Během konference se vystřídá přibližně 50 řečníků.
Podle organizátorů je cílem semináře rozšířit společenskou debatu tak, aby neuvízla v pasti předsudků, které často brání tomu, aby se otázky řešily v celé své šíři. "Množství informací je umocněno veřejnou agendou, do níž se často vnucují určitá témata, která jako černé díry zcela zastírají témata jiná, jež jsou pro člověka a společnost stejně zásadní a jimiž by církev mohla obohatit rozhovor," vysvětluje prof. José María La Porte z organizačního výboru semináře, který přednese první příspěvek s názvem Znovuzrození z vlastní identity v sekularizovaném kontextu. Následná přednáška Benedetta Ippolita z univerzity Roma Tre se bude snažit odpovědět na otázku, zda křesťanská kultura může stále inspirovat "unavenou" společnost.
Mezi dalšími řečníky je například Jim Macnamara z Technologické univerzity v Sydney (Austrálie), který nabídne několik postřehů o tom, jak čelit dnešní výzvě stát se "naslouchající organizací". O legitimitě, důvěryhodnosti a nových komunikačních možnostech budou hovořit Marcela Pizarro z Universidad Austral v Buenos Aires, Guido Gili z Univerzity v Molise a Španělka Luisa Alli, ředitelka komunikace. Juan Manuel Mora, ředitel centra pro řízení a reputaci Univerzity v Navaře a vícerektor pro komunikaci Papežské univerzity Svatého Kříže zakončí konference svým příspěvkem na téma jak "převzít zpět iniciativu, abychom se stali relevantními".
Jsou naplánovány také diskuse s odborníky, které se zaměří na témata, jako je překonání polarizace, ohodnocení zaměstnanců a dobrovolníků a spojení vlastní identity s komunikační službou. Případové studie se budou věnovat také tomu, jak vyřešit institucionální krize, umění naslouchat, vztahům s novináři, organizací velkých akcí a relevanci sociálních médií.
Během semináře bude dán prostor také známému americkému filmovému seriálu Vyvolený (Chosen), který vyobrazuje život Ježíše Nazaretského. Přítomen bude výkonný producent a generální ředitel Derral Eves, který přiblíží vznik seriálu, který existuje díky crowdfundingovým kampaním. Ve středu 3. května se účastníci semináře sejdou na Svatopetrském náměstí na generální audienci u papeže Františka a hned poté se setkají s vedením vatikánského Dikasteria pro komunikaci.
Českou republiku bude zastupovat Monika Klimentová, vedoucí tiskového střediska ČBK, která je rovněž absolventkou Fakulty sociálních institucionálních komunikací Papežské univerzity Svatého Kříže v Římě.