Do nabídky čtení o podstatě, smyslu a praxi křesťanské modlitby přibyla drobná knížka benediktinského mnicha a učitele Johna Maina Gethsemanské promluvy s podtitulem Úvod do křesťanské meditace.
Kniha je souhrnem toho nejdůležitějšího, co autor (1926–1982) prožil v roce 1976 na pozvání trapistů v americkém Gethsemani – domovském klášteře Thomase Mertona. Přijel za mnichy s přednáškou o křesťanské meditaci, tedy proto, aby jim něco říkal a dával. Jeho kniha je nicméně důkazem, že i sám pro sebe mnoho získal. Přednáška a následné odpovědi na otázky řeholníků se staly knižním bestsellerem v Mainově domovské Velké Británii i ve Spojených státech. Po spoustě let nyní vycházejí česky, ve zdařilém překladu Barbory Svobodové a Šárky Grauové.
Když John Main, římský katolík, působil ještě jako úředník britské koloniální správy v Malajsii, setkal se tam s jedním indickým mnichem z Kuala Lumpur a vedl s ním rozhovory o modlitbě a meditaci. Z jeho moudrosti a praxe získal řadu poznatků. Dozvěděl se, že „meditovat znamená úplně se ztišit. Zastavit veškerý pohyb. A soustředit se. V naší tradici známe způsob, který ti k takovému klidu a soustředění pomůže. Používáme slovo, jemuž říkáme mantra. Chceš-li meditovat, musíš si zvolit své slovo a to pak opakovat věrně, s láskou a nepřetržitě. To je celé umění meditace“. Main si – ne hned, ale po dlouhém čase vlastního studia, života, četby a praxe – uvědomil, že i křesťanství má starobylou a vzácnou tradici meditace. „Mantra“ je v křesťanském prostředí obvykle krátká modlitba, věta z Písma (často z Žalmů), slova oslavující Boží velikost a milosrdenství či přímo některé z Božích jmen a titulů. Main s láskou četl spisy sv. Jana Kassiána, který zásadním způsobem inspiroval a probudil západní mnišství. Zažil na sobě, že četba či zpaměti odříkávané žalmy nejsou jen potravou pro teologickou diskusi, nýbrž výjimečnou příležitostí, jak v sobě nechat rozeznít Boží slovo a nechat se naplnit Duchem Svatým.
„V modlitbě,“ píše Main, „odkládáme iluzi odlučujícího ega a provádíme to soustavným aktem víry, v němž se celým svým já odvracíme od představy sebe sama a soustředíme se na své skutečné já, stvořené Bohem a vykoupené Ježíšem, které je chrámem Ducha Svatého.“ Později, když se začal věnovat meditační praxi a přednáškám, se jej lidé ptali na řadu praktických věcí, o nichž ve své knize také pojednává: Jaká pozice je pro meditaci nejvhodnější? Co může být oním křesťanským „slovem“ (mantrou) k meditaci? Jak se na meditaci připravit? Jak se při modlitbě vyhnout rozptylování? Jak rychle a jak často vyslovovat meditační slovo? Jeho rady se netýkaly jen spolubratrů v řeholním životě. Byl si moc dobře vědom, že hlad po křesťanské meditaci a modlitbě je mezi všemi lidmi. K nim také hovořil a snažil se najít v jejich hektickém životě místo a čas, kdy by se mohli modlit právě s takovým užitkem jako lidé zasvěceného života.
Možná se zeptáte, co vlastně mohl mnich John Main nabídnout trapistům v ikonickém „Mertonově“ opatství v Gethsemani. Divili byste se, ale mnoho. Křesťanská meditace je totiž na prvním místě novým a novým hledáním „radikální jednoduchosti“. Modlitba je setkání s Bohem v Ježíši Kristu ve stavu, kdy se člověk nedá rozptylovat a kdy nad ničím nedumá a usilovně nepřemýšlí, nechá se přemoci Boží přítomností a láskou. Gethsemanské promluvy jsou příležitostí, jak se dobře připravit na cestu, která vás – podle Mainových zkušeností – už po půlroce trvale promění.
John Main: Gethsemanské promluvy (Biblion 2024)
Autor je teolog a publicista