Ve středu 5. října se konala mše svatá k výročí založení Papežské univerzity, které předsedal velký kancléř, kardinál vikář Angelo De Donatis, a Lectio magistralis kardinála Maria Grecha, generálního sekretáře biskupské synody. Vincenzo Buonuomo, první laický rektor univerzity říká: "Za 250 let bylo dosaženo velkých cílů v oblasti vzdělávání a výzkumu. Mír a obrana společného domova, naše blízká budoucnost."
Papežská lateránská univerzita, kterou Jan Pavel II. v historickém projevu v roce 1980 nazval "Univerzitou papeže", je stará 250 let. Na oslavu této instituce, založené v roce 1773 papežem Klementem XIV. po spojení tehdejšího Římského semináře s Teologickou fakultou Římské koleje, se ve středu 6. října konala mše svatá, které předsedal kardinál vikář Angelo De Donatis, velký kancléř univerzity.
Poté se ve Velké aule zaplněné především studenty z celého světa a profesory z různých fakult konalo shromáždění za přítomnosti kardinála Maria Grecha, generálního sekretáře Synody biskupů. Ve své řeči Lectio magistralis se kardinál zmínil o Druhém vatikánském koncilu, od jehož zahájení uplyne 11. října 60 let, a o synodalitě. "Správná recepce ekleziologie koncilu," řekl, "aktivuje tak plodné procesy, že se otevírají scénáře, které si ani koncil nepředstavoval a v nichž se projevuje působení Ducha, který vede církev." S odkazem na synodu kardinál Grech také vyzval církev, "aby pokračovala v synodálním procesu v logice naslouchání Bohu a druhým, Duchu v druhých".
Poprvé ve své dlouhé historii má Lateránská univerzita od roku 2018 laického rektora, profesora Vincenza Buonoma, podle něhož jsou dosud dosažené cíle velmi úctyhodné: "Jsou to cíle, které sahají od vzdělávání až po výzkum a jsou nezbytné k tomu, aby z nich vyšli lidé schopní významně přispět k životu církve a společnosti."
Nové priority univerzity jsou na stejné vlnové délce jako podněty papeže Františka k velkým tématům míru a péče o společný domov. Rektor Buonomo vysvětluje, že "jde o dva nové studijní cykly, které umožnily Lateránu dále rozšířit nabídku: na jedné straně vychovávat skutečné tvůrce míru, na straně druhé vychovávat ty, kteří mají odpovědnost za společný domov, a poskytnout jim nejen technické, ale i teologické a filozofické nástroje užitečné pro stále složitější, ale vzrušující poslání".