Koptský pravoslavný patriarcha Alexandrie, koptský papež, oslaví 10. května Den přátelství mezi Kopty a katolíky a zúčastní se středeční generální audience na Svatopetrském náměstí. Dne 14. května bude předsedat božské liturgii v katedrále svatého Jana Lateránského.
Od 9. do 14. května navštíví Řím koptský papež, pravoslavný patriarcha Alexandrie Tawadros II. Význam této důležité cesty pro vatikánská média ilustruje otec Hyacint Destivelle z Dikasteria pro podporu jednoty křesťanů.
Otče Destivelle, co se touto cestou Tawadrose II. do Říma slaví?
Slavíme tři události, tou první je 50. výročí prvního setkání římského biskupa a koptského pravoslavného patriarchy. Bylo to setkání patriarchy - který má také titul papeže - Šenudy v Římě 10. května 1973 s papežem Pavlem VI. a podepsání velmi slavné christologické dohody, která posloužila jako vzor pro podobné dohody s ostatními východními pravoslavnými církvemi, uznávajícími tři první ekumenické koncily. Pak také slavíme desáté výročí první návštěvy Tawadrose v roce 2013, několik měsíců po zvolení Františka a samotného Tawadrose; slavíme tedy konec 1500 let trvajících christologických sporů kolem Chalcedonského koncilu.
Pokaždé je to krok vpřed na cestě k jednotě.
Jednota je cesta, jak často opakuje papež František, a tato návštěva bude jistě milníkem na naší cestě k jednotě. V minulosti již byly učiněny důležité kroky, jako například vyslání pozorovatelů na II. vatikánský koncil patriarchou Cyrilem, navrácení relikvií svatého Marka v roce 1968, již zmíněná návštěva v roce 1973, zahájení činnosti bilaterální smíšené komise mezi koptskou a katolickou církví. Nyní se teologické vztahy odehrávají v rámci Smíšené komise mezi katolickou církví a všemi východními pravoslavnými církvemi, v níž koptská církev hraje zvláštní roli, protože spolupředsedou je od počátku koptský biskup.
Během Tawadrosovy návštěvy Říma je naplánováno několik setkání.
Pobyt patriarchy Tawadrose v Římě začne poutí ke hrobu svatého Petra, následující den se pak zúčastní generální audience na Svatopetrském náměstí 10. května. Bude to tedy způsob, jak tento Den koptsko-katolického přátelství (který připadá na 10. května) více zviditelnit. Následující den, 11. května, se uskuteční soukromá audience u Svatého otce, jejíž součástí bude i společná modlitba. A konečně 14. května bude patriarcha slavit se svými věřícími, kterých je v Itálii mnoho, asi 100 000, v bazilice svatého Jana Lateránského. V tomto případě bylo samozřejmě využití katedrály římského biskupa uděleno s ohledem na historický charakter návštěvy a počet věřících, který se bude jistě počítat na tisíce. Patriarcha nebude celebrovat u papežského oltáře, bude mít k dispozici vlastní oltář, kde bude slavit liturgii v koptském ritu. V této souvislosti je třeba zdůraznit, že Ekumenický direktář v bodě 137 uvádí, že "pokud kněží, duchovní nebo společenství, kteří nejsou v plném společenství s katolickou církví, nemají místo nebo liturgické předměty potřebné k důstojnému slavení svých náboženských obřadů, může jim diecézní biskup povolit použití katolického kostela nebo budovy a také jim zapůjčit předměty potřebné k jejich bohoslužbě". To je také vysvětleno v bodě 33 ekumenického Vademeca. Koptská pravoslavná církev je navíc apoštolskou církví, jejíž svátosti uznává katolická církev a která sdílí stejné chápání eucharistie a kněžství. Vzhledem ke zvláštní povaze návštěvy bylo toto povolení zamýšleno také jako bratrské gesto adresované koptské církvi.
Bude se konat společná modlitba za mučedníky, včetně mučedníků pravoslavné církve?
Všichni máme na mysli mučednickou smrt 21 koptů v Libyi, zabitých 15. února 2015, o nichž papež František vždy říkal: "Jsou to také naši mučedníci". Společná modlitba se uskuteční v kapli Redemptoris Mater v Apoštolském paláci a jejím tématem bude "ekumenismus krve", protože pro papeže Františka je krev mučedníků zdrojem jednoty. Mučedníci jsou již sjednoceni v nebi, říká vždy papež, nejsou zabiti proto, že jsou katolíci, pravoslavní nebo protestanti, ale proto, že jsou křesťané. Jsou tedy již sjednoceni v Boží slávě, protože trpěli pro Kristovo jméno. Krev mučedníků volá hlasitěji než naše rozdělení.