Přinášíme překlad "otevřeného dopisu" adresovaného kardinálům Jean-Claude Hollerichovi a Reinhardu Marxovi, který napsal otec Philip G. Bochanski, výkonný ředitel organizace Courage International, katolického apoštolátu pro ty, kteří prožívají přitažlivost ke stejnému pohlaví a snaží se žít čistě a věrně.
Poznámka editora: Dva z nejvlivnějších katolických představitelů v Evropě se v posledních měsících veřejně vyslovili pro změnu církevního učení o homosexualitě. V únoru kardinál Jean-Claude Hollerich, SJ, lucemburský arcibiskup, který působí jako předseda Komise biskupských konferencí Evropské unie a generální relator synody o synodalitě v Římě, v rozhovoru uvedl, že církevní učení o hříšnosti homosexuálního sexu je "chybné", s tím, že "sociologicko-vědecký základ tohoto učení již není správný". Německý kardinál Reinhard Marx se pak v rozhovoru zveřejněném 31. března vyjádřil ke stejným otázkám, kdy řekl, že Katechismus katolické církve "není vytesán do kamene" a "je dovoleno pochybovat i o tom, co říká".
Vaše Eminence,
jako kněz, který se již mnoho let věnuje pastorační službě lidem, kteří prožívají přitažlivost ke stejnému pohlaví, jsem si s vážným znepokojením přečetl vaše nedávné veřejné komentáře ke katolickému učení o homosexuálním jednání.
Naznačil jste, kardinále Hollerichu, že "sociologicko-vědecký základ" katolického učení, podle něhož jsou homosexuální akty nemorální, "již není správný", a vyzval jste k "zásadní revizi církevního učení" a "změně nauky". Stejný postoj k této otázce jste zaujal i vy, kardinále Marxi, a svůj postoj jste zdůvodnil poznámkou, že "katechismus není vytesán do kamene" a že "lze také zpochybnit to, co říká" o tomto důležitém morálním učení.
Přesto odstavec Katechismu, který komentujete, představuje toto učení pozoruhodně pevně. Totiž konstatuje, že toto učení je jasně založeno na Písmu svatém a důsledně vyučováno tradicí církve (č. 2357). Toto odvolávání se na Písmo a Tradici je v Katechismu neobvyklé, ale objevuje se často, když církev vysvětluje charisma neomylnosti. Jeho použití zde jasně znamená, že toto učení, které vyplývá z antropologického faktu přirozenosti pohlavních lidských těl, je neomylným učením řádného všeobecného magisteria.
Když se každý z nás připravoval na kněžské svěcení, stejně jako všichni naši bratři jáhni, kněží a biskupové jsme veřejně vyznali víru a složili přísahu věrnosti. Když jsme tuto přísahu skládali, přísahali jsme, že se v souvislosti s tímto učením budeme "pevně držet" církevní nauky, "věrně ji předávat a vysvětlovat a ... vyhýbat se jakémukoli učení, které by jí odporovalo". Dovolávali jsme se Nejsvětější Trojice a svatých evangelií, aby svědčily o naší poctivosti a upřímnosti.
Vaše Eminence, prosím vás, buďte věrni své přísaze.
Porušení vaší přísahy kvůli tomuto učení by způsobilo velkou škodu právě těm lidem, kterým chcete upřímně pomoci. "Zanedbávání církevního učení brání" těmto našim bratřím a sestrám "v tom, aby se jim dostalo pomoci, kterou potřebují a kterou si zaslouží", jak napsalo Dikasterium pro nauku víry v roce 1986. Tvrzení, že toto definitivní učení se může změnit, vzbuzuje v našich bratřích a sestrách falešné naděje a jistě v nich zanechá pocit většího přehlížení a nelibosti pokaždé, když ho Církev věrně zopakuje. Tím, že posilujete toto nepochopení Božího uspořádání sexuality, je povzbuzujete, aby hledali štěstí ve vztazích, které je nakonec nemohou uspokojit, místo aby hledali naplnění v cudném přátelství.
Porušení vaší přísahy by také zranilo naše bratry a sestry, kteří se snaží žít v čistotě v souladu s učením Církve nebo k tomu povzbuzují své blízké za cenu velkých osobních obětí. Vzhlížejí k biskupům církve jako ke svým duchovním otcům a hledají u vás potvrzení a podporu pro závazky k čistotě, které jako věrní katolíci přijali. Když od vás slyší, že takové závazky jsou zbytečné, cítí se neviděni a zneváženi právě těmi, o jejichž lásku a péči nejvíce usilují.
Porušení vašeho slibu by jistě poškodilo morální důvěryhodnost církve v očích věřících i v očích světa. V předvečer svého umučení se náš Pán upřímně modlil za jednotu svých apoštolů, "aby svět uvěřil" (J 17,21). Vy stojíte na místě těchto apoštolů a vzali jste na sebe úžasnou odpovědnost zblízka radit nástupci svatého Petra. Váš veřejný nesouhlas s učením Církve může mezi věřícími vyvolat pouze zmatek a rozdělení a být pohoršením pro sekulární svět.
Porušení vaší přísahy by, obávám se, způsobilo velkou škodu i vám. Jako bratr kněz a spolupracovník v posvátné službě - mohl bych si dovolit vám s velkou úctou a bratrským zájmem připomenout slavnostní význam přísahy, kterou jsme složili? Porušit přísahu znamená spáchat hřích křivé přísahy a vědomě setrvávat v takovém těžkém hříchu ohrožuje věčnou spásu.
Téměř polovinu svého života jsem měl tu čest sloužit Kristově církvi jako kněz a více než polovinu svého kněžství jsem měl nesmírnou radost ze služby katolíkům, kteří prožívají přitažlivost ke stejnému pohlaví, a jejich blízkým. Je mi velkou útěchou, že tuto službu mohu vykonávat s podporou a povzbuzením univerzální církve a jejích předních pastýřů.
Vaše Eminence, prosím vás, buďte věrni své přísaze.
S upřímnou úctou,
P. Philip G. Bochanski
Výkonný ředitel Courage International
Přeložila: Kateřina Odvodyová