Pokud nevezme v potaz námitky vznášené rostoucím počtem biskupů z celého světa, hrozí německé Synodální cestě, že si "zlomí vaz“, řekl kardinál Walter Kasper.
Kardinál Walter Kasper rovněž uvedl, že organizátoři používají "lenivý trik", který ve skutečnosti představuje "coup d‘etat", jenž by mohl vyústit v kolektivní rezignaci, informovala německojazyčná zpravodajská agentura CNA Deutsch.
Devětaosmdesátiletý německý kardinál je emeritním předsedou Papežské rady pro podporu jednoty křesťanů a v letech 1989-1999 byl biskupem v Rottenburgu-Stuttgartu. Dne 19. června vystoupil na online studijním dni iniciativy "Nový začátek" (Neuer Anfang), reformního hnutí, které je kritické k Synodální cestě. Kasper varoval, že církev není nějaká hmota, kterou je třeba "přetvořit a přetvarovat podle situace".
V dubnu vydalo více než 100 kardinálů a biskupů z celého světa "bratrský otevřený dopis" určený německým biskupům, v němž varovali, že rozsáhlé změny církevního učení prosazované tímto procesem mohou vést ke schizmatu.
V březnu vyjádřili znepokojení nad německým procesem v otevřeném dopise severští biskupové a v únoru vyjádřil vážné obavy v důrazném dopise předseda polské biskupské konference.
Tyto obavy "se budou opakovat a utvrzovat, a pokud jim nebudeme věnovat pozornost, zlomí Synodální cestě vaz," varoval Kasper ve svém projevu.
Podle něj bylo "prvotním hříchem Synodální cesty", že nevyšla z papežova dopisu církvi v Německu, který navrhoval "řídit se evangeliem a základním posláním evangelizace". Místo toho se německý proces, iniciovaný kardinálem Reinhardem Marxem, "vydal vlastní cestou s částečně odlišnými kritérii", řekl Kasper.
V červnu 2019 zaslal papež František katolíkům v Německu devatenáctistránkový dopis, v němž je vyzval, aby se tváří v tvář "rostoucí erozi a úpadku víry" zaměřili na evangelizaci.
Předseda německé biskupské konference, limburský biskup Georg Bätzing, všechny obavy opakovaně odmítl.
V rozhovoru zveřejněném počátkem tohoto měsíce papež František zopakoval, že představiteli německých katolických biskupů řekl, že země již má "velmi dobrou evangelickou církev" a "nepotřebujeme dvě". "Problém nastává, když synodální cesta vychází z intelektuálních, teologických elit a je hodně ovlivněna vnějšími tlaky," řekl papež.
Bätzing, který působí jako předseda synodální cesty, je také signatářem "Frankfurtské deklarace". Tato petice požaduje, aby se němečtí biskupové zavázali k plnění usnesení přijatých v rámci procesu, uvedla CNA Deutsch.
Kasper v neděli tento tlak na "závazek" odsoudil s tím, že jde o "trik, a navíc líný trik".
"Jen si představte státního úředníka, který se nechá jmenovat, a pak se vzdá výkonu svých zákonných povinností," řekl kardinál. "Určitě by čelil řízení podle služebního zákona. V konečném důsledku by se takové sebe-zavázání rovnalo kolektivní rezignaci biskupů. Z ústavního hlediska by se celá věc dala nazvat jedině pučem, tedy pokusem o státní převrat."
Církev nemůže být nikdy řízena synodálně, zdůraznil Kasper: "Synody nemohou být institucionálně trvalé." Místo toho podle něj synoda představuje "mimořádné přerušení" běžného jednání.
Synodální cesta je proces, v jehož rámci se setkávají němečtí biskupové a vybraní laici, aby diskutovali a přijímali usnesení o způsobu výkonu moci v církvi, sexuální morálce, kněžství a roli žen. Účastníci hlasovali pro návrhy dokumentů, které vyzývají ke kněžskému svěcení žen, žehnání osob stejného pohlaví a změnám v církevním učení o homosexuálním jednání.
Kardinál Kasper vyjádřil znepokojení nad tímto procesem opakovaně.
V neděli Kasper použil podobně znějící německá slova Neuerung ("obnova") a Erneuerung ("inovace"), aby řekl, že nelze "znovu vynalézat církev", ale spíše je třeba přispět k její obnově v Duchu svatém: "Obnova není inovace. Neznamená to jen zkoušet něco nového a vymýšlet novou církev".
Naopak, pokračoval Kasper, skutečná reforma spočívá v tom, že "dovolíme Duchu Božímu, aby nás učinil novými a dal nám nové srdce". Analogicky se podle něj pojem "reforma" vztahuje na uvedení církve zpět "do formy", "totiž do formy, kterou chtěl Ježíš Kristus a kterou církvi dal". Nikdo totiž nemůže položit jiný základ než ten, který už je položen, a to je Ježíš Kristus (1 Kor 3,11); on je zároveň úhelným kamenem, který vše drží pohromadě (Ef 2,20). On je měřítkem, Alfou a Omegou každé obnovy."