Stejně jako svatý Jan Křtitel musíme vytrhnout svět z jeho slepoty a rozptýlenosti slovy: Uprostřed vás stojí Ten, kterého neznáte! Kardinál Raniero Cantalamessa k tomu vybízel v adventní meditaci papeže i římskou kurii. Letošní krátký advent přináší pouze dvě tradiční meditace kazatele papežského domu. Kardinál Cantalamessa je věnuje dvěma postavám, které nás provázejí liturgií těchto dní: Jan Křtitel a Maria.
Evangelia nám Jana Křtitele představují jako moralistu, který vyzývá k obrácení a zřeknutí se hříchu, a jako proroka. Tomuto druhému aspektu jeho poslání je věnována zvláštní pozornost ve čtvrtém evangeliu. Na rozdíl od starozákonních proroků Jan neohlašuje Spasitele, ale ukazuje na něj slovy: Hle, ten, o němž jsem mluvil... Hle, Beránek Boží. Kazatel papežského domu poznamenal, že Jan Křtitel jako prorok nám může být vzorem i při nové evangelizaci.
"Jan Pavel II. charakterizoval novou evangelizaci jako evangelizaci novou v horlivosti, novou v metodách a v projevech. Jan Křtitel je naším mistrem především v první z těchto tří věcí - v horlivosti. (...) V komentáři ke slovům Jana Pavla II,. která jsem připomněl, kdosi tehdy poukázal na to, že nová evangelizace může a musí být zajisté nová v horlivosti, metodách a výrazu, ale nikoli v obsahu, který zůstává stále stejný a který vychází ze Zjevení. Jinými slovy: může a musí existovat nová evangelizace, nikoli však nové evangelium."
Kardinál Cantalamessa zdůraznil, že při úvahách o prorockém poslání Jana Křtitele je třeba vzít v úvahu celé jeho proroctví o Ježíši. Nejen negativní aspekt, že snímá hříchy světa, ale také to, že křtí v Duchu Svatém. Papežský kazatel poznamenal, že v některých obdobích se v křesťanství příliš zdůrazňovalo osvobození od hříchu a nevěnovala se dostatečná pozornost působení Ducha Svatého a jeho charismatům.
Když hovořil o moralistním aspektu poslání Jana Křtitele, kardinál Cantalamessa naopak poukázal na to, v čem se liší od postoje samotného Ježíše. Jan vyzývá k obrácení, aby mohlo přijít Boží království, zatímco Ježíš vyzývá k obrácení, protože Boží království přišlo. Příchod Království umožňuje naplnit přikázání. "Ježíš nečeká, až hříšníci změní svůj život, aby je mohl přijmout; on je přijímá, a to vede hříšníky ke změně života. (...) Ježíš nekonečně více než nejtvrdší moralisté neschvaloval hřích, ale v evangeliu navrhl nový lék: nikoli odsunutí, nýbrž přijetí. Změna života není v evangeliu podmínkou pro přiblížení se k Ježíši; musí však být výsledkem nebo alespoň záměrem přiblížení se k Němu. Boží milosrdenství je sice bezpodmínečné, nikoli však bez důsledků!"
Zdroj: Vatican News, polská sekce