Lupa
Obsah Obsah
Portál
Reklama

Jak se katolíci v USA staví k digitálnímu světu?

Zdroj:cirkev.czcirkev.cz
Rubrika: Hlavní zprávy,Vatikán a zahraničí
Datum publikace6. 9. 2023, 11.21
TiskTisk

Kolik procent věřících a s jakou pravidelností používají digitální obsah související s katolickou vírou? Jaký je jejich vztah k tištěnému obsahu? Komu katolíci v současné době věří, aby byli informováni o své víře? Na tyto otázky odpovídá následující průzkum.

image:Image 41/source/orig/40184_use-of-cell-phones-in-the-church-photo-sol-de-mexico.jpg

CARA, Centrum pro aplikovaný výzkum Georgetownské univerzity ve Washingtonu D.C., zveřejnilo výsledky zajímavého výzkumu, který mapuje, jak a do jaké míry se katolíci ve Spojených státech staví k digitálnímu světu.

Výsledky odrážejí výrazný nárůst podílu dospělých katolíků, kteří v roce 2023 sledují náboženský nebo duchovní obsah v digitální formě. V roce 2023 to je 45 % katolíků, zatímco v roce 2011 tak činilo pouhých 24 % a v roce 2005, 28 %.

Pouze 26 % z nich však čte katolický obsah na webu. Stejně tak jen 29 % respondentů uvedlo, že v posledních třech měsících před průzkumem poslouchalo náboženský obsah, ačkoli je to nárůst oproti 13 % v roce 2011 a 12 % v roce 2005.

61 % dospělých katolíků uvedlo, že během pandemie našli na internetu nové způsoby praktikování své víry. A podle průzkumu z roku 2023 58 % uvedlo, že v těchto činnostech na internetu pokračují, i když pandemie již pominula. Jedním ze způsobů, jak katolíci zůstávají ve spojení s místní komunitou, je čtení diecézních novin, a jejich počet se po pandemii covid-19 zvýšil. Před pandemií přibližně tři ze čtyř noviny nečetli. Nyní, v roce 2023, jej čte 49 %. Ještě více než diecézní publikace čtou farní zpravodaje. Šest z deseti dospělých katolíků (61 %) četlo své farní noviny během tří měsíců před dotazováním.

Účast na mši svaté

21 % dospělých katolíků ve Spojených státech se účastní mše svaté alespoň jednou týdně. Toto procento je podobné těm, kteří se účastnili mše před pandemií covid-19 na začátku roku 2020. Nicméně 3 % nadále navštěvují mši on-line. Méně než jednou týdně, ale alespoň jednou měsíčně se mše účastní 23 % respondentů. Mši svatou několikrát do roka navštěvuje 27 %, pravděpodobně na Vánoce a Velikonoce. Na mši svatou nechodí nikdy nebo téměř nikdy 26 %.

Návyky v digitálním prostoru týkající se víry

45 % dospělých katolíků sledovalo během tří měsíců před průzkumem náboženská nebo duchovní videa. Mezi další běžné způsoby, jak jsou média využívána, patří poslech náboženského nebo duchovního obsahu na zvukovém zařízení (29 %), čtení webových nebo digitálních náboženských stránek (26 %), čtení tištěného náboženského nebo duchovního časopisu nebo novin (18 %) a sledování náboženských nebo duchovních příspěvků na internetu (16 %).

Ve srovnání s předchozími průzkumy provedenými v letech 2011 a 2005 sleduje nebo poslouchá v tomto roce náboženský nebo duchovní obsah výrazně větší počet katolíků. V roce 2005 sledovalo náboženská nebo duchovní videa 18 % a náboženský nebo duchovní obsah poslouchalo 12 %.

Během tří měsíců před průzkumem 49 % dotázaných uvedlo, že četlo diecézní časopis nebo noviny. Z toho 17 % je četlo v papírové podobě, 21 % na internetu a 10 % na papíře i na internetu. Procento četby diecézních novin nebo časopisu se od průzkumů CARA v letech 2011 a 2005 výrazně zvýšilo. Žádnou diecézní publikaci nečte 51 % respondentů.

Z posledních čtenářů diecézních publikací 89 % hodnotí jejich obsah jako výborný (33 %) nebo dobrý (56 %). Jeden z deseti uvádí, že obsah je jen přiměřený, a 2 % jej označují za nedostatečný. 41 % dospělých katolíků by dalo přednost tištěné publikaci své diecéze. Tři z deseti by dali přednost pouze jedné online nabídce.

Sociální sítě a web

Co se týče sociálních sítí, věřící preferují Facebook (77 %), Instagram (44 %), Twitter (32 %), TikTok (27 %), Pinterest (23 %), LinkedIn (21 %) a Snapchat (20 %). 6 % uvedlo, že mají profil na nějaké jiné stránce nebo aplikaci.

Profil na sociálních sítích má 98 % dotázaných. Z toho 46 % věřících uvedlo, že se v profilu identifikují jako katolíci. Třetina dotázaných s profily na sociálních sítích uvedla, že ve svých profilech sdílí informace o katolictví.

Dotazovaní mají tendenci důvěřovat místním diecézním zdrojům, které poskytují konkrétní a nestranný obsah o katolické církvi. Tedy 32 % je čerpá z diecézí, 31 % z diecézních webových stránek, 21 % z některých diecézních publikací. Z toho 21 % důvěřuje USCCB (webu biskupské konference USA).

84 % dotázaných používá mobilní telefon alespoň jednou denně a 70 % několikrát denně. Téměř polovina, 49 %, používá denně notebook, stolní počítač používá 36 %. Čtečku elektronických knih denně používá 18 % respondentů, hry denně hraje 17 % respondentů.

Přibližně tři z deseti, konkrétně 31 %, mají na svých elektronických zařízeních aplikaci týkající se katolické církve nebo katolicismu.

Youtube

Téměř devět z deseti dotázaných, 88 %, navštívilo YouTube. Třetina dotázaných navštěvuje YouTube několikrát denně, 16 % jednou denně. Jeden z pěti, 19 %, jej navštěvuje několikrát týdně. Nikdy YouTube nenavštívilo 12 % dotázaných.

Nejčastějším obsahem, který dospělí katolíci na YouTube pravidelně sledují, jsou hudební videa (51 %), následují komedie (36 %), vzdělávací obsah (34 %), hudba (36 %) a náboženský obsah (30 %). Vlivné katolické osobnosti sleduje 22 % dospělých katolíků.

Zdroj: Zenit


Focusy

Život z víry Média

Mohlo by vás zajímat

image:Image Abakuk
Abakuk Petr Vaďura
Cena: 224 Kč
image:Image Blázinec je před branou
Blázinec je před branou Max Kašparů, Jan Paulas
Cena: 314 Kč
image:Image Malé dějiny filosofie
Malé dějiny filosofie Hans Joachim Störig
Cena: 764 Kč
image:Image Řehole
Řehole Irena Tatíčková
Cena: 359 Kč

Související články

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou