Ve svém prvním projevu v Kinshase papež zdůraznil, že Konžská demokratická republika má "bohatou a rozmanitou geografii", ale "dějiny zmučené válkou" a charakterizované "strašnými formami vykořisťování, nedůstojnými člověka a stvoření". Dále tuto zemi nazval "diamantem stvoření" a vyzval každého člověka, aby povstal a "vzal svou důstojnost zpět do svých rukou jako diamant". Papež důrazně vyzval k ukončení dětské práce s ohledem na děti vykořisťované v konžských dolech.
Afrika "není důl, který je třeba vytěžit, ani země, kterou je třeba vydrancovat", ale "úsměv a naděje světa" a tento kontinent "musí mít větší váhu a zastoupení mezi národy". Touto silnou výzvou papež zahájil svou 40. apoštolskou cestu, která ho zavedla do Konžské demokratické republiky a která v pátek 3. února bude pokračovat etapou vedoucí do Jižního Súdánu. Tato slova papež František pronesl v Kinshase během setkání se státními představiteli, zástupci občanské společnosti a diplomatického sboru. Ještě předtím se papež soukromě setkal s hlavou státu, prezidentem Félixem Antoinem Tshilombo Tshisekedim.
Papež označil Konžskou demokratickou republiku za "kontinent na velkém africkém kontinentu", jejíž půda " jako by dýchala". Toto místo, "ohromné a plné života", je však "zasaženo násilím jako ranou do žaludku a již dlouho to vypadá, že ztrácí dech". Tato bránice Afriky je nucena počítat s historií, která se vyznačuje vykořisťováním:
Ačkoli je geografie těchto zelených plic tak bohatá a rozmanitá, historie k nim nebyla tak štědrá: Konžská demokratická republika, sužovaná válkami, stále trpí konflikty a nucenou migrací uvnitř svých hranic a strašlivými formami vykořisťování, které jsou nedůstojné člověka a stvoření. Tato obrovská země plná života, tato bránice Afriky, kterou násilí zasáhlo jako rána do žaludku, se dlouho zdála být bez dechu. A vy jste se, pane prezidente, zmínil o této zapomenuté genocidě... František zdůraznil, že sem chtěl už dlouho zavítat jako poutník míru a smíření:
Přicházím k vám ve jménu Ježíše jako poutník smíření a pokoje. Dlouho jsem toužil být zde a nakonec přicházím, abych vám přinesl blízkost, náklonnost a útěchu celé katolické církve a poučil se z vašeho příkladu: vaší trpělivosti i zápasu.
Papež poté použil obraz diamantu, aby vyzval všechny občany Konga, aby povstali, vzali život do svých rukou a uskutečnili to, co je napsáno v národní hymně:
Drahé konžské ženy a muži, vaše země je vskutku diamantem stvoření, ale vy, vy všichni, jste nekonečně cennější než jakýkoli statek, který vzejde z této úrodné půdy! Jsem tu, abych vás objal a připomněl vám, že máte neocenitelnou hodnotu, že církev a papež ve vás mají důvěru, že věří ve vaši budoucnost, v budoucnost, která je ve vašich rukou a do níž si zasloužíte vložit své dary inteligence, prozíravosti a pracovitosti. Odvahu, konžští bratři a sestry! Povstaňte, vezměte zpět do svých rukou jako čistý diamant to, co jste, svou důstojnost, své poslání střežit v harmonii a míru domov, který obýváte. Prožijte ducha své národní hymny, sněte a uvádějte do praxe její slova: "Tvrdou prací vybudujeme zemi krásnější než dříve, v míru".
František zdůraznil, že v této zemi je mnoho diamantů, "skrytého hmotného bohatství", stejně jako je duchovní bohatství "uzavřeno v srdcích". Každý musí začít u sebe, aby podpořil "mír a rozvoj", a tím přispěl svým dílem:
A právě počínaje srdcem jsou mír a rozvoj možné, protože s Boží pomocí jsou lidé schopni spravedlnosti a odpuštění, svornosti a smíření, odhodlání a vytrvalosti při využívání talentů, které dostali. Proto chci hned na začátku své cesty vyzvat: ať se každý Konžan cítí být povolán k tomu, aby přinesl svůj díl!
Svatý otec poté připomněl, jak se v průběhu desetiletí měnila forma vykořisťování, od politického k ekonomickému, což vedlo k paradoxu, že plody této země jsou pro její obyvatele "cizí". Umožňuje to "jed chamtivosti", drama, před nímž "vyspělejší svět" často odvrací zrak. "Tento kontinent a tato země," pokračoval, "si však zaslouží prostor a pozornost, respekt a naslouchání:
Ruce pryč od Demokratické republiky Kongo, ruce pryč od Afriky! Přestaňte Afriku dusit: není to důl, který je třeba vykořisťovat, ani země, kterou je třeba drancovat. Nechť je Afrika strůjcem svého osudu! Ať si svět připomene katastrofy, které byly v průběhu staletí spáchány na úkor místního obyvatelstva, a nezapomíná na tuto zemi a tento kontinent. Ať Afrika, úsměv a naděje světa, má větší váhu: ať se o ní více mluví, ať má větší váhu a zastoupení mezi národy!
František vyzval k "diplomacii člověka pro člověka, národů pro národy", která nedává prostor "expanzionistickým cílům a zvyšování zisků, ale možnostem lidského růstu". Od papeže pak zazněla výzva, aby si na tuto dramatickou situaci svět nezvykl:
Při pohledu na tento národ má člověk dojem, že mezinárodní společenství už téměř rezignovalo na násilí, které jej pohlcuje. Nemůžeme si zvyknout na krev, která v této zemi teče už desítky let a která si vyžádala miliony mrtvých, aniž by si toho mnozí byli vědomi. Víme, co se zde děje. Nechť jsou probíhající mírové procesy, které ze všech sil podporuji, podloženy fakty a závazky ať jsou dodržovány.
Papež se poté vrátil k symbolu diamantu, zejména k jeho "mnoha harmonicky uspořádaným fasetám". Proto "i tato země, ozdobená svým typickým pluralismem, má mnohotvárný charakter" a právě v odlišnostech má usilovat o dosažení harmonie:
Je to bohatství, kterého je třeba si vážit a vyhnout se sklouznutí do tribalismu a opozice. Tvrdohlavé stranění vlastní etnické skupině nebo konkrétním zájmům, které podněcuje spirálu nenávisti a násilí, škodí všem, protože blokuje nezbytnou "společnou chemii".
Svatý otec připomněl, jak je důležité umět se navzájem přijímat jako bratři a sestry, a citoval přitom jedno konžské přísloví:
"Bintu bantu": tak nám jedno z vašich přísloví velmi účinně připomíná, že skutečným bohatstvím jsou lidé a dobré vztahy s nimi. Náboženství jsou se svým dědictvím moudrosti povolána k tomu zvláštním způsobem přispívat, a to každodenním úsilím o zřeknutím se veškeré agrese, proselytismu a nátlaku, prostředků nedůstojných lidské svobody.
Diamant je také funkční při popisu vlastností dobré politiky: je průhledný a dokáže "nádherně odrážet světlo, které přijímá". Politik je podle papeže Františka povolán sloužit svému lidu, aniž by kdy upadl do korupce a stranických zájmů:
Ti, kdo zastávají občanské a vládní funkce, jsou proto povoláni k tomu, aby jednali s křišťálovou čistotou a prožívali úřad, který obdrželi, jako prostředek služby společnosti. Moc má smysl pouze tehdy, když se stane službou. Jak důležité je jednat v tomto duchu a střežit se autoritářství, honby za snadným ziskem a chtivosti po penězích, kterou apoštol Pavel nazývá "kořenem všeho zla". A zároveň podporovat svobodné, transparentní a důvěryhodné volby; ještě více rozšířit účast na mírových procesech na ženy, mladé lidi a marginalizované skupiny; usilovat o společné dobro a bezpečnost lidí spíše než o osobní nebo skupinové zájmy; posílit přítomnost státu v každé části území; postarat se o mnoho vysídlených osob a uprchlíků.
Papež připomněl, že "ve společnosti často světlo dobra zastiňuje temnota nespravedlnosti a korupce", a požádal přítomné, aby neustále prosazovali to, co je spravedlivé a poctivé, přičemž zvláštní pozornost věnoval také roli médií:
Nesmíme ochabovat v prosazování práva a spravedlnosti ve všech oblastech, v boji proti beztrestnosti a manipulaci se zákony a informacemi.
Stejně jako diamanty je třeba opracovávat, i lidé potřebují vzdělání. František opět používá obraz diamantu, aby zdůraznil nezměrný význam vzdělání:
Vzdělání je zásadní: je to cesta do budoucnosti, cesta k dosažení plné svobody této země a afrického kontinentu. Je naléhavě nutné do něj investovat, připravit společnost, která bude konsolidovaná pouze tehdy, bude-li dobře vzdělaná, samostatná pouze tehdy, bude-li si plně vědoma svého potenciálu a schopna jej zodpovědně a vytrvale rozvíjet. Ale tolik zdejších dětí nechodí do školy: kolik z nich je místo důstojného vzdělání vykořisťováno! Příliš mnoho jich umírá při otrocké práci v dolech. Je třeba vynaložit veškeré úsilí, aby byla dětská práce odsouzena a skoncovalo se s ní.
Diamant také "připomíná péči o stvoření". Svatý otec vyzdvihl naléhavé zásahy v boji proti klimatickým změnám a pandemii Covid-19, ale jeho výzva jde dál a nabývá strukturální povahy:
Mnozí požádali Afriku, aby vynaložila úsilí, a nabídli pomoc v boji proti změně klimatu a koronaviru. To jsou jistě příležitosti, které je třeba využít, ale především je třeba vytvořit takové zdravotnické a sociální modely, které nejen reagují na naléhavé potřeby současnosti, ale také přispívají ke skutečnému sociálnímu růstu: pevné struktury a poctivý a kompetentní personál, aby bylo možné překonat závažné problémy, jako je hlad a malárie, které rozvoj brzdí v zárodku.
Nakonec se papež věnuje poslednímu aspektu diamantu: jeho vysoké tvrdosti a odolnosti vůči chemikáliím. Je to vlastnost, ke které jsou povoláni i Konžané, aby dokázali čelit dlouhotrvajícím potížím a začít znovu s odvahou:
Ve jménu Krista, který je Bohem naděje, Bohem každé možnosti, který vždy dává sílu začít znovu, ve jménu důstojnosti a hodnoty nejcennějších diamantů této krásné země, kterými jsou její občané, bych rád všechny pozval k odvážnému a inkluzivnímu sociálnímu restartu.
Žádají o to dějiny této země, její nejmladší synové a dcery, a František potvrzuje, že v tomto ušlechtilém úsilí o harmonickou budoucnost stojí s modlitbou po jejich boku:
Žádá si to světlá, ale zraněná historie této země, žádají si to zejména mladí lidé a děti. Jsem s vámi a provázím modlitbou a blízkostí každé úsilí o mírovou, harmonickou a prosperující budoucnost této velké země.