Předmluva papeže Františka ke knize „Bůh je stále nový“, která shromažďuje duchovní odkaz Benedikta XVI. Svazek myšlenek emeritního papeže vyjde ve Vatikánském nakladatelství v sobotu 14. ledna 2023.
Jsem rád, že čtenář může mít v rukou tento text duchovních myšlenek zesnulého papeže Benedikta XVI. Již název vyjadřuje jeden z nejcharakterističtějších aspektů magisteria a vize víry mého předchůdce: ano, Bůh je vždy nový, protože je zdrojem a důvodem krásy, milosti a pravdy. Bůh se nikdy neopakuje, Bůh nás překvapuje, Bůh přináší novost. Duchovní svěžest, která z těchto stránek vyzařuje, to intenzivně potvrzuje.
Benedikt XVI. se věnoval teologii na kolenou. Jeho zdůvodňování víry bylo vedena s oddaností člověka, který se cele odevzdal Bohu a který se pod vedením Ducha svatého snažil stále více pronikat do tajemství Ježíše, který ho fascinoval od mládí.
Sbírka duchovních myšlenek, která je na těchto stránkách představena, ukazuje tvůrčí schopnost Benedikta XVI. zkoumat různé aspekty křesťanství s plodností obrazů, jazyka a perspektivy, které se stávají neustálým podnětem ke kultivaci vzácného daru, jímž je přijetí Boha do vlastního života. Způsob, jakým Benedikt XVI. dokázal propojit srdce a rozum, myšlení a cit, racionalitu a emoce, je plodným vzorem, jak všem vyprávět o průlomové síle evangelia.
Čtenář se o tom přesvědčí na těchto stránkách, které představují - také díky kompetenci editora, jemuž patří náš srdečný dík - jakousi "duchovní syntézu" spisů Benedikta XVI.: zde se projevuje jeho schopnost stále znovu ukazovat hloubku křesťanské víry. Postačuje drobný výbor: "Bůh je událostí lásky", což je výraz, který jediný plně vystihuje teologii, nastolující soulad mezi rozumem a citem. "Co by nás mohlo zachránit, ne-li láska?" ptal se mladých lidí na modlitební vigilii v Kolíně nad Rýnem v roce 2005, jak příhodně připomíná v knize zařazená meditace, v níž se ozývá otázka Fjodora Dostojevského. A když mluvil o církvi, jeho zaujetí pro ni ho nutilo vyslovovat slova prodchnutá sounáležitostí a láskou: "Nejsme výrobní centrum, nejsme podnik zaměřený na zisk, jsme církev.
Hloubka myšlenek Josepha Ratzingera, které vycházejí z Písma svatého a církevních otců, je pro nás užitečná i dnes. Tyto stránky se zabývají řadou duchovních témat a jsou pro nás pobídkou, abychom zůstali otevření horizontu věčnosti, který má křesťanství ve své DNA. Benediktovo myšlení a magisterium je a vždy zůstane plodným v čase, protože se dokázal zaměřit na základní opory našeho křesťanského života: především na osobu a slovo Ježíše Krista a pak na teologické ctnosti, tedy lásku, naději a víru. Za to mu bude celá církev vděčná. Navždy.
V osobě Benedikta XVI. se neutuchající zbožnost a osvícené magisterium spojily v harmonické spojenectví. Kolikrát mluvil dojemnými slovy o kráse! Benedikt vždy považoval krásu za privilegovaný způsob, jak otevřít muže a ženy transcendentnu a umožnit jim tak setkání s Bohem, což pro něj bylo nejvyšším úkolem a nejnaléhavějším posláním církve. Zejména hudba pro něj byla blízkým uměním, které povznášelo ducha a nitro. To však neodvádělo jeho pozornost od velkých a palčivých otázek naší doby, které jako pravý muž víry sledoval a analyzoval s vědomým úsudkem a odvážným kritickým duchem. Z naslouchání Písmu, čtenému ve stále živé tradici církve, dokázal od mládí čerpat moudrost, která byla užitečná a nezbytná pro navázání dialogu s kulturou své doby, jak potvrzují i tyto stránky.
Děkujme Bohu za to, že nám dal papeže Benedikta XVI.: svým slovem a svědectvím nás naučil, že skrze reflexi, přemýšlení, studium, naslouchání, dialog a především modlitbu je možné sloužit církvi a konat dobro celému lidstvu; nabídl nám živé intelektuální nástroje, které každému věřícímu umožní vydat svědectví o jeho naději pomocí myšlení a komunikace, kterému mohou rozumět jeho současníci. Jeho záměr byl stálý: navázat dialog s každým, abychom společně hledali cesty, jak se setkat s Bohem.
Snaha o dialog s kulturou dané doby byla vždy vroucí touhou Josepha Ratzingera: jako teolog se nikdy neomezoval na pouhou intelektualistickou kulturu, odtrženou od dějin lidí a světa. Svým příkladem intelektuála oplývajícího láskou a nadšením (což etymologicky znamená bytí v Bohu) nám ukázal, že hledání pravdy je možné a že nechat se jí ovládnout je to nejvyšší, kam až může lidský duch dosáhnout. Na takové cestě mají všechny dimenze lidské bytosti, rozum i víra, inteligence i spiritualita, svou vlastní roli a specifičnost.
Plnost naší existence, jak nám Benedikt XVI. připomněl slovem i příkladem, spočívá pouze v osobním setkání s Ježíšem Kristem, Žijícím, vtěleným Logem, plným a definitivním zjevením Boha, který se v něm zjevuje jako Láska až do konce.
To je mé přání čtenáři: aby na těchto stránkách, kterými prochází strhující a jemný hlas tohoto mistra víry a naděje, našel milost nového a životodárného setkání s Ježíšem.
PAPEŽ FRANTIŠEK