Kardinál Dominik Duka, předseda ČBK, se 9. srpna 2019 připojuje k prohlášení předsedy Polské biskupské konference, poznaňského arcibiskupa Stanislava Gądeckého na podporu krakovského arcibiskupa Jędraszewského, který je v těchto dnech napadán některými médii kvůli kázání, ve kterém se vymezil vůči ideologii LGBT.
Předseda Polské biskupské konference, poznaňský arcibiskup Stanislav Gądecki, vydal prohlášení, kterým se postavil za krakovského arcibiskupa Jędraszewského, který je v těchto dnech napadán některými médii kvůli kázání, ve kterém se vymezil vůči ideologii LGBT:
„Ačkoli jsou prázdniny, které mají být časem odpočinku a reflexe nad krásou přírody stvořené Bohem - píše arcibiskup Stanislav Gądecki - rozhořely se v zemi polemiky o „ideologii LGBT“ (gay, lesby, bisexuálové a transsexuálové). Souvisí to jistě s útoky vedenými z prostředí LGBT a s vyšším počtem tzv. pochodů rovnosti, organizovaných v naší zemi, jakož i s plány některých místních samospráv zavést po prázdninách do školních osnov podle předpokladů zmíněné ideologie nový přístup k sexuální výchově.
Lidé z tzv. sexuálních menšin jsou naši bratři a sestry, za něž dal Kristus svůj život a které chce přivést ke spáse. Úcta ke konkrétním lidem však nemůže vést k přijetí ideologie, která si klade za cíl provést revoluci v oblasti společenských mravů a vztahů: „Tato revoluce zvyků a mravů – řekl papež František 17. listopadu 2014 - často mávala vlajkou svobody – svobody v uvozovkách – ale ve skutečnosti vedla k duchovnímu a materiálnímu zpustošení bezpočtu lidských bytostí, zejména těch nejzranitelnějších.“ V dokumentu Amoris laetitia pak papež odmítá genderovou teorii, kterou se často stoupenci teorie LGBT zaštiťují, když píše „že je odpovědí na určité, někdy pochopitelné aspirace, a snaží se prosadit jako absolutní a nezpochybnitelná, ba dokonce diktuje, jak mají být vychovávány děti' (č. 56), což v konečném důsledku znemožňuje dialog. Při jiné příležitosti zase přirovnal genderovou teorii k ničivosti jaderné zbraně.
Proto vyzývám vlády místních samospráv, aby nepřijímaly rozhodnutí, která by pod zdáním prevence proti diskriminaci skrývala ideologii, popírající přirozený rozdíl a komplementaritu obou pohlaví. Vyzývám také poslance, aby se postavili na odpor plánům z prostředí LGBT, jež chce změnit polské právo a zavést takzvaná. „homosexuální manželství“ a jejich možnost adoptovat děti.
Vlna kritiky, která zasáhla krakovského metropolitního arcibiskupa a profesora, jakož i reakce zaměstnavatelů vůči osobám, jež neschvalují ideologii LGBT, svědčí o určitém světonázorovém totalitarismu, který zakořenil v určitých kruzích a odsouvá mimo sféru svobody lidi, kteří smýšlejí jinak. Vyzývám proto všechny lidi dobré vůle, aby uplatňovali zásadu nediskriminovat z veřejné diskuse nikoho, a to nejen z řad stoupenců zmíněné ideologie, ale přiznávali rovná práva k diskusi také jejím odpůrcům“ – píše předseda Polské biskupské konference, poznaňský metropolitní arcibiskup Stanislav Gądecki.
Kardinál Dominik Duka se k prohlášení poznaňského arcibiskupa na obranu krakovského arcibiskupa vůči mediálně agresivní ideologii LGBT připojuje následujícími slovy:
„Jako primas český, předseda České biskupské konference, arcibiskup pražský a kardinál římskokatolické církve se k prohlášení předsedy polského episkopátu připojuji a k podobnému kroku vyzývám i zástupce slovenské a maďarské biskupské konference. Zároveň vnímám jako varovné, že témata LGBT ideologie se podle posledních zpráv rozšiřují i o ateistickou a satanistickou agendu, tedy o jevy, o jejichž odmítnutí nemůže být celospolečenských pochyb'.
Kardinál Dominik Duka se vůči agresivní a místy i nenávistné rétorice stoupenců ideologie LGBT nevyjadřuje poprvé. Už v roce 2011 při příležitosti prvního pražského průvodu Prague Pride požádal tehdejšího pražského primátora Svobodu, aby zvážil svou záštitu nad akcí Prague Pride, protože dle jeho mínění je „již z předběžného programu Prague Pride zřetelné, že se nejedná o otázku práva menšiny na toleranci, ale o propagaci uvolněného životního stylu, který není zodpovědný, důstojný a krásný' a že „takovéto akce mediální cestou vytěsňují ze společnosti opravdový vhled do vážnosti problému'.
Při jiné příležitosti se postavil proti snaze přenést festival Prague Pride i do katolických farností, když připomenul učení katolické církve, která „řadu postojů organizátorů a účastníků tohoto tzv. „pochodu hrdosti“ katolická církev ze zásady nemůže sdílet' a že „není šťastné, když se tato problematika v církvi otevírá právě v souvislosti s tzv. „pochodem hrdosti“, protože převážná část účastníků nejsou věřící a není jejich záměrem řešit vztah k církvi. V nedávné době také kritizoval snahu relativizovat učení katolické církve ohledně tzv. genderové teorie, když na několika citacích z úst papeže Františka ukázal, že stanovisko Vatikánu je vstřícné, nýbrž v jádru pevné a neměnné.
Zdroj: www.dominikduka.cz, Milan Glaser, Vatikánský rozhlas