Víra, že děti, které zemřou bez křtu, jdou do nebe je podle Mezinárodní teologické komise smysluplnější než existence limbu. Třicetičlenná komise se sešla ve dnech 2.-6.10.2006, aby pokračovala v práci na prohlášení o pojmu limbus, jeho vstupu do obecného učení církve i důvodech, proč jej církev nikdy nepřijala.
Vatikán: 'Nelze říci, že víme jistě, co se s nepokřtěnými dětmi stane, ale máme dostatečné důvody doufat, že Bůh se ve svém milosrdenství a lásce stará i o tyto děti a přináší jim spásu,' říká P. Paul McPartlan, profesor Americké katolické univerzity ve Washingtonu a člen Mezinárodní teologické komise (MTK).
Přestože dokument má potvrdit naději ve spásu nepokřtěných dětí, usiluje zároveň o to zdůraznit nutnost křtu pro spásu a povzbudit rodiče, aby nechávali své děti pokřtít. 'Spása je dosažitelná jen v Kristu skrze Ducha svatého,' říká kardinál William J. Levada, prefekt Kongregace pro nauku víry a předseda komise. 'Přesto je tato otázka důležitá, neboť počet nepokřtěných dětí se výrazně zvyšuje.'
'Na klíčovou otázku dokumentu: 'Co říká církev tváří v tvář situaci dítěte, které zemře nepokřtěno?' nelze odpovědět zjednodušujícím 'Bez obav, všechno je v pořádku'. Pevnou půdu pro naději ve spásu nepokřtěných dětí však dává nekonečné Boží milosrdenství, Boží láska vylitá v Ježíši Kristu a jeho touha po spáse všech lidí,' prohlašuje P. McPartlan. ' I když si nikdo nemůže být osudem zemřelých nepokřtěných dětí jist, křesťané mohou a dokonce mají doufat, že Bůh tyto děti uvítá v nebi.'
Formální studia MTK na toto téma započala již v r. 2004. Podnětem se staly množící se dotazy biskupů a kněží z celého světa, kteří žádali kardinála Josepha Ratzingera, tehdejšího prefekta Kongregace pro nauku víry a současného papeže Benedikta XVI., o aktualizované prohlášení církve k situaci nepokřtěných dětí. Odpověď MTK se zároveň týká těch, kteří truchlí nad životy dětí ztracenými při potratech. Podle katolické nauky začíná lidský život již při početí a otázka osudu nepokřtěných dětí se tak vztahuje i na oběti potratů.
Aby ale nedošlo k chybnému výkladu a nebylo možné tvrdit, že křest není nutný, neboť malé děti nejsou schopny hřešit, dokument též potvrzuje učení církve o skutečnosti prvotního hříchu. Církev věří, že s výjimkou Panny Marie a Ježíše se každá lidská bytost rodí poznamenána prvotním hříchem, který ji dělí od Boha. Katechismus katolické církve (čl. 1250) k tomu říká: 'Protože se děti rodí s padlou lidskou přirozeností, poskvrněnou prvotním hříchem, mají zapotřebí, aby se znovu narodily křtem, aby byly osvobozeny od moci temnot a přeneseny do království svobody Božích dětí, k níž jsou povoláni všichni lidé.' V Katechismu se však neříká nic o limbu.
Ve svém knižním rozhovoru 'The Ratzinger Report' i v knize 'Bůh a svět' z r. 2000 budoucí papež prohlašuje, že zaměření se na naději je smysluplnější než držení se pojmu limbu, kde by nepokřtěné děti zakoušely navěky 'přirozené štěstí', ale nemohly by být v Boží přítomnosti v nebi. Podle papeže Benedikta XVI. nebyl limbus nikdy definován jako článek katolické víry, ale vždy zůstal hypotézou, utvořenou na základě přesvědčení církve o nutnosti křtu.
Po dokončení a schválení všemi členy by závěrečný dokument komise na toto téma mohl vyjít v r. 2007, říká P. McPartlan. I když jdou podle něj práce na dokumentu hladce, potřebuje MTK k dopracování ještě čas.